Madanipour A, mehrpouri M. Assessment of laboratory sciences students’ attitude toward their field of study and future career in Alborz University of Medical Sciences, 2021. DSME 2021; 8 (3) :32-41
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-333-fa.html
معدنی پور آتوسا، مهرپوری مهدیه. بررسی نگرش دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در سال ۱۴۰۰. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (3) :32-41
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-333-fa.html
Alborz University of Medical Sciences
چکیده: (1392 مشاهده)
زمینه و هدف:
دانشجویان از ارزشمندترین سرمایه های هر کشور هستند و دیدگاهشان به رشته تحصیلی و آینده شغلی میتواند بعنوان راهنمایی مناسب جهت اتقا کیفیت خدمات آموزشی استفاده شود. هدف این مطالعه تعیین نگرش دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی است.
روش بررسی:
این پژوهش به صورت مقطعی - توصیفی روی ۱۱۷ نفر از دانشجویان علوم آزمایشگاهی انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای مشتمل بر سئوالات دموگرافیک و سئوالات اصلی تحقیق استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار SPSS20، آمار توصیفی و آزمونهای آماری t-test، ANOVA و آزمونهای ارزیابی همبستگی استفاده شد.
یافته ها:
میانگین و انحراف معیار سنی افراد مورد مطالعه۴۳ /۱±۶۶/ ۲۰بود که ۱/ ۲۹درصد مرد و ۹/ ۷۰درصد زن بودند. میانگین نمره نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی۱۹ /۸±۵۹/ ۴۲بود (۰۵/۰p<) که ۴۳ درصد دارای نگرش مثبت و ۵۷ درصد دارای نگرش منفی بودند. همچنین، میانگین نمره نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی۵۰ /۳±۴۵/ ۱۳بود (۰۰۰/۰ p<) که ۱/ ۳۵درصد نگرش مثبت و ۹/ ۶۴درصد نگرش منفی نسبت به آینده شغلی داشتند.
نتیجه گیری:
با توجه به نتایج، اغلب دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود آگاهی لازم را نداشتند. لذا پیشنهاد میگردد که جهت شناخت بهتر رشتههای تحصیلی در دانشگاه و بهبود دیدگاه دانشجویان مشاورههای لازم به دانشآموزان جهت آشنایی بهتر با رشتههای تحصیلی دانشگاهی ارائه گردد. همچنین، تضمین امنیت شغلی و ایجاد جایگاه شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان این رشته از راهکارهای مناسب جهت تقویت نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/3/17 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10