دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 41-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khormaei F, Arbezi M. The structural relationship of the morality of patience and the Students' academic achievement goals: The mediating role of locus of control. DSME. 2021; 8 (2) :41-51
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-278-fa.html
خرمائی فرهاد، آربزی محسن. رابطه ساختاری منش‌اخلاقی صبر و اهداف پیشرفت تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای منبع کنترل. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :41-51

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-278-fa.html


دانشگاه شیراز
چکیده:   (326 مشاهده)
مقدمه: توجه به نقش منش‌های اخلاقی و منبع کنترل در پیشبینی اهداف پیشرفت از جمله موضوعاتی است که در پژوهش‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه منش اخلاقی صبر و اهداف پیشرفت با واسطه­ گری منبع کنترل بود.
روش­ها: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بود. تعداد 450 دانشجو به عنوان گروه نمونه به روش نمونه­ گیری خوشه­ای تصادفی چند مرحله ­ای انتخاب شدند و سپس پرسشنامه زیرمقیاس صبر خرمائی و قائمی، پرسشنامه منبع کنترل Levenson و مقیاس اهداف پیشرفت Elliot را تکمیل نمودند. پس از ورود داده ­ها به نرم­افزار آماری SPSS و بررسی داده ­ها براساس شاخص‌های آمار توصیفی، برای تحلیل داده­ ها از تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که منش اخلاقی صبر اثر مثبت معنی­ دار بر اهداف پیشرفت عملکردگرایی (03/0P-Value=، 11/0=β) و تبحرگرایی (0001/0P-Value=، 30/0=β) دارد. همچنین منبع کنترل درونی رابطه بین صبر و هر سه هدف پیشرفت عملکردگرایی، تبحرگرایی و تبحرگریزی را واسطه‌گری می‌کند. منبع کنترل بیرونی نیز قادر به واسطه­ گری رابطه بین صبر با عملکردگرایی و تبحرگریزی است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر به افزایش دانش نظری در زمینه پیش ایندهای اخلاقی اهداف پیشرفت کمک شایانی نمود. به لحاظ کاربردی نیز می‌توان با آموزش منش­ اخلاقی صبر به عنوان صفت قابل آموزش شخصیّت و بازآموزی اسنادی (منبع کنترل) به شکل­ گیری بهتر اهداف پیشرفت کمک نمود. 
متن کامل [PDF 579 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/3 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1400/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.