Khormaei F, Arbezi M. The structural relationship of the morality of patience and the Students' academic achievement goals: The mediating role of locus of control. DSME 2021; 8 (2) :41-51
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-278-fa.html
دانشگاه شیراز
چکیده: (1848 مشاهده)
مقدمه: توجه به نقش منشهای اخلاقی و منبع کنترل در پیشبینی اهداف پیشرفت از جمله موضوعاتی است که در پژوهشهای گذشته کمتر مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه منش اخلاقی صبر و اهداف پیشرفت با واسطه گری منبع کنترل بود.
روشها: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بود. تعداد 450 دانشجو به عنوان گروه نمونه به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و سپس پرسشنامه زیرمقیاس صبر خرمائی و قائمی، پرسشنامه منبع کنترل Levenson و مقیاس اهداف پیشرفت Elliot را تکمیل نمودند. پس از ورود داده ها به نرمافزار آماری SPSS و بررسی داده ها براساس شاخصهای آمار توصیفی، برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که منش اخلاقی صبر اثر مثبت معنی دار بر اهداف پیشرفت عملکردگرایی (03/0P-Value=، 11/0=β) و تبحرگرایی (0001/0P-Value=، 30/0=β) دارد. همچنین منبع کنترل درونی رابطه بین صبر و هر سه هدف پیشرفت عملکردگرایی، تبحرگرایی و تبحرگریزی را واسطهگری میکند. منبع کنترل بیرونی نیز قادر به واسطه گری رابطه بین صبر با عملکردگرایی و تبحرگریزی است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر به افزایش دانش نظری در زمینه پیش ایندهای اخلاقی اهداف پیشرفت کمک شایانی نمود. به لحاظ کاربردی نیز میتوان با آموزش منش اخلاقی صبر به عنوان صفت قابل آموزش شخصیّت و بازآموزی اسنادی (منبع کنترل) به شکل گیری بهتر اهداف پیشرفت کمک نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/3 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1400/6/27