دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 22-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bostani S. Strategies to promote professional ethics in nursing education system. DSME 2015; 2 (2) :13-22
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-96-fa.html
بستانی ساناز. راهکارهای اعتلای اخلاق حرفه ای در سیستم آموزش پرستاری. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (2) :13-22

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-96-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (12659 مشاهده)

مقدمه و هدف: حرفه پرستاری از جمله علومی است که هم در گذشته و هم در حال و آینده دارای جنبه‌های اخلاقی فراوانی است و به عنوان وجدان سیستم مراقبت بهداشتی شناخته‌شده‌اند و نقش کلیدی را در اصلاح این سیستم ایفا می‌کنند. آن‌ها مراقبت‌های پرستاری را عاری از تبعیض و قضاوت، به همه مددجویان ارائه می‌دهند. چرا که در ارائه مراقبت، احترام گذاشتن به شأن و حقوق انسان‌ها و رعایت اخلاق، بخش جدایی‌ناپذیر سیستم مراقبت بهداشتی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای اعتلای اخلاق حرفه‌ای در سیستم آموزش پرستاری و یافتن بهترین راه جهت ارتقای امر مهم اخلاق پرستاری بوده است. 

روش ها: این مطالعه مروری، جهت بررسی مطالعات گذشته تاکنون انجام گرفته است. جستجوی کلیه مقالات، شامل 37 مطالعه، در طیف سال 1988 تا 2016 و با استفاده از کلیدواژه‌های آموزش اخلاق، دانشجویان پرستاری، اخلاق در پرستاری، صلاحیت اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای انجام شد.

یافته‌ها: بررسی نتایج حاصل از مطالعات بیانگر تأثیر بسزای آموزش اخلاق پرستاری به صورتی نظام‌مند در برنامه درسی بود. همچنین در این مطالعات روش‌های مختلفی جهت ارتقا آموزش اخلاق در پرستاری از جمله: ارائه برنامه درسی منظم، سخنرانی‌ها، الگو بودن مربیان آموزش‌دیده و متبحر در این زمینه و... معرفی و پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از این مطالعات حاکی از تأثیر بسزای این روش‌ها در بهبود کیفیت مراقبت و تصمیم گیری‌های درست اخلاقی بوده است.

نتیجه‌گیری: نتایج نیاز نشان‌دهنده مداوم تلاش برای توسعه محتوای نوآورانه، ساختار و روش‌های آموزشی برای برنامه‌های آموزش اخلاق پرستاری در مقطع کارشناسی همیشه وجود دارد. این عوامل در ارتقای رضایت شغلی بیشتر در پرستاران، میل به رشته پرستاری و تربیت نیروهای بیشتر و افزایش کیفیت مراقبت از بیمار نقش بسزایی داشته است. این موضوع جز با وجود سازمان‌های حمایتی و هماهنگ میسر نخواهد شد. امید است که چنین بررسی‌هایی به مدرسان پرستاری در جهت بررسی مجدد شیوه‌های تدریس خود به خصوص در زمینه اخلاق پرستاری از طریق ابزارهای آموزشی کمک کند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، پرستاری، آموزش، مراقبت
متن کامل [PDF 1996 kb]   (9974 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/16 | پذیرش: 1395/5/23 | انتشار: 1395/7/12

فهرست منابع
1. Horton K, Tschudin V, Forget A. The value of nursing: a literature review. Nursing ethics 2007;14(6):716-40.
2. Mallaber C, Turner P. Competency versus hours: An examination of a current dilemma in nurse education. Nurse Education Today 2006;26(2):110-4.
3. Elahi N, Alhani F, Ahmadi F. Challenges to Effective Teaching, Reflection on Experience, and Perceived Nursing: A content Analysis. Journal of Qualitative Research in Health Sciences 2012;1(3):229-39. [In Persian]
4. Grace PJ. Nursing Ethics and Professional Responsibility in Advanced Practice. United States: Jones & Bartlett Learning. LLC; 2013.
5. Woods M. Nursing ethics education: are we really delivering the good (s)? Nursing Ethics 2005;12(1):5-18.
6. Cannaerts N, Gastmans C, de Casterlé BD. Contribution of ethics education to the ethical competence of nursing students Educators’ and students’ perceptions. Nursing ethics 2014; 21(8):861-78.
7. Jalali R, Hasani P, Abedsaeedi Z, Rezaei M. Developing and validating the nursing conscience perception questionnaire. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences 2013;17(8):462-72. [In Persian]
8. Jensen A, Lidell E. The influence of conscience in nursing. Nursing Ethics 2009;16(1):31-42.
9. Dahlqvist V, Söderberg A, Norberg A. Facing inadequacy and being good enough: psychiatric care providers' narratives about experiencing and coping with troubled conscience. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 2009;16(3):242-7.
10. Dahlqvist V, Eriksson S, Glasberg AL, Lindahl E, Strandberg G, Söderberg A, et al. Development of the perceptions of conscience questionnaire. Nursing Ethics 2007;14(2):181-93.
11. Fitzergland L. Van Hooft S. A scoratic dialogue of question what is love nursing. Nurs Ethics 2000;7(6):481-91.
12. Butts JB, Rich KL. Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. 4th Ed. United States: Jones & Bartlett Learning; 2015.
13. Borhani F, Alhani F, Mohammadi E, Abbaszadeh A. Professional Ethical Competence in nursing: the role of nursing instructors. J Med Ethics Hist Med 2010; 3: 3.
14. Yeom HA, Ahn SH, Kim SJ. Effects of ethics education on moral sensitivity of nursing students. Nursing ethics 2016:0969733015622060.
15. Cannaerts N, Gastmans C, de Casterlé BD. Response to Commentary (1): Effectiveness of Nursing Ethics education: Much more research needed. Nursing ethics 2014;21(6):743.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.