مقدمه و هدف: حرفه پرستاری از جمله علومی است که هم در گذشته و هم در حال و آینده دارای جنبههای اخلاقی فراوانی است و به عنوان وجدان سیستم مراقبت بهداشتی شناختهشدهاند و نقش کلیدی را در اصلاح این سیستم ایفا میکنند. آنها مراقبتهای پرستاری را عاری از تبعیض و قضاوت، به همه مددجویان ارائه میدهند. چرا که در ارائه مراقبت، احترام گذاشتن به شأن و حقوق انسانها و رعایت اخلاق، بخش جداییناپذیر سیستم مراقبت بهداشتی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای اعتلای اخلاق حرفهای در سیستم آموزش پرستاری و یافتن بهترین راه جهت ارتقای امر مهم اخلاق پرستاری بوده است.
روش ها: این مطالعه مروری، جهت بررسی مطالعات گذشته تاکنون انجام گرفته است. جستجوی کلیه مقالات، شامل 37 مطالعه، در طیف سال 1988 تا 2016 و با استفاده از کلیدواژههای آموزش اخلاق، دانشجویان پرستاری، اخلاق در پرستاری، صلاحیت اخلاقی و اخلاق حرفهای انجام شد.
یافتهها: بررسی نتایج حاصل از مطالعات بیانگر تأثیر بسزای آموزش اخلاق پرستاری به صورتی نظاممند در برنامه درسی بود. همچنین در این مطالعات روشهای مختلفی جهت ارتقا آموزش اخلاق در پرستاری از جمله: ارائه برنامه درسی منظم، سخنرانیها، الگو بودن مربیان آموزشدیده و متبحر در این زمینه و... معرفی و پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از این مطالعات حاکی از تأثیر بسزای این روشها در بهبود کیفیت مراقبت و تصمیم گیریهای درست اخلاقی بوده است.
نتیجهگیری: نتایج نیاز نشاندهنده مداوم تلاش برای توسعه محتوای نوآورانه، ساختار و روشهای آموزشی برای برنامههای آموزش اخلاق پرستاری در مقطع کارشناسی همیشه وجود دارد. این عوامل در ارتقای رضایت شغلی بیشتر در پرستاران، میل به رشته پرستاری و تربیت نیروهای بیشتر و افزایش کیفیت مراقبت از بیمار نقش بسزایی داشته است. این موضوع جز با وجود سازمانهای حمایتی و هماهنگ میسر نخواهد شد. امید است که چنین بررسیهایی به مدرسان پرستاری در جهت بررسی مجدد شیوههای تدریس خود به خصوص در زمینه اخلاق پرستاری از طریق ابزارهای آموزشی کمک کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |