Ethics code: IR.KAUMS.REC.1403.007
Sadoughi M, Eskandari N. How can professors prevent academic boredom among medical students? The role of teacher-student rapport and emotional support. DSME 2025; 12 (1) :33-44
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-494-fa.html
صدوقی مجید، اسکندری نجمه. اساتید چگونه میتوانند از ملال تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی جلوگیری کنند؟ نقش رابطه استاد-دانشجو و حمایت هیجانی استاد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (1) :33-44
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-494-fa.html
دانشیار روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده: (1099 مشاهده)
هدف: یکی از هیجانهای منفی شایع اما کمتر بررسیشده در آموزش پزشکی، ملال تحصیلی است که میتواند منجر به کاهش انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. ازاینرو، شناخت عوامل زمینهساز آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. مطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه استاد-دانشجو و حمایت هیجانی ادراکشده با ملال تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.
روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان علوم پزشکی کاشان در پاییز سال 1404 بودند که تعداد 435 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل پرسشنامههای حمایت هیجانی معلم فدریسی و اسکالویک، رابطه استاد-دانشجو مورای و زویچ، ملال تحصیلی پکران، ملال صفتی و سؤالات دموگرافیک بود. دادهها با روش تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد پس از کنترل اثر سن، جنسیت و ملال صفتی، از میان مؤلفههای رابطه استاد-دانشجو، مؤلفه ارتباط (01/0p≤، 252/0- = ß) و اعتماد (01/0p≤، 165/0- = ß) و همچنین حمایت هیجانی ادراکشده از سوی استاد (01/0p≤، 237/0- = ß) توانستند ملال تحصیلی را بهصورت معکوس پیشبینی نمایند.
نتیجهگیری: یافتهها بر نقش حیاتی رابطه استاد-دانشجو و حمایت هیجانی ادراکشده در کاهش ملال تحصیلی دانشجویان پزشکی تأکیددارند. بهطور خاص، تقویت ارتباط باز، ایجاد اعتماد و ارتقای حمایت هیجانی میتواند بهعنوان عوامل محافظتی در برابر ملال تحصیلی دانشجویان عمل کند. این نتایج بر ضرورت مداخلات هدفمندی تأکید دارد که اساتید را به راهبردهایی برای ایجاد محیطهای یادگیری حمایتی مجهز میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/9/25 | پذیرش: 1403/11/7 | انتشار: 1404/3/31