Research code: ۴۰۲۰۰۰۱۸۷
Ethics code: IR.JUMS.REC.1403.054
Sanie Jahromi M S, Jamshidi M, Shafa S, Rezaie Z, Taheri L, Haghjo R et al . Studying the effect of educational intervention based on basic and advanced cardiopulmonary resuscitation on the awareness of medical staff in hospitals in Jahrom city in 2024. DSME 2024; 11 (4) :437-450
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-490-fa.html
صنیع جهرمی محمد صادق، جمشیدی مهسا، شفا شهرام، رضایی زهرا، طاهری لهراسب، حق جو راحیل و همکاران.. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفته بر اگاهی کادر درمانی بیمارستان های شهرستان جهرم درسال 1403. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (4) :437-450
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-490-fa.html
مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده: (632 مشاهده)
هدف: آگاهی ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی از پیامدهای احیا، همانطور که با اطلاعات مورد بحث هدایت میشود، برای ارائه مداخلات موثر و نجات دهنده حیاتی است. درک تفاوتهای ظریف پروتکل های احیا، چه برای بزرگسالان، نوزادان یا زنان باردار، برای بهینه سازی نتایج بیمار اساسی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفته بر آگاهی کادر درمانی بیمارستانهای شهرستان جهرم درسال 1403 انجام شد.
روشها: این مطالعه مداخلهای از نوع پیشآزمون- پسآزمون بود. 20 نفر از کادر درمانی بیمارستانهای آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشـنامه سـنجش آگاهی و دانش پرسنل در دو قسمت مشخصات فـردی و 29 سـؤال چهار گزینهای در ارتبـاط بـا اقـدامات لازم در عملیـات احیـای قلبی- ریوی (پایه و پیشرفته)، میباشد.
یافتهها: نتیجه آزمون تی زوجی نشان داد که میانگین نمره آگاهی پرسنل در خصوص پروتکل بعد از دوره آموزشی (16/2±5/24) نسبت به قبل از دوره آموزشی (0/2±10/23) به صورت معنیداری افزایش یافته است (p=0/012).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برگزاری کارگاه آموزشی میتواند نقش موثری در ارتقای آگاهی کادر درمانی در خصوص پروتکل احیا داشته باشد، بنابراین این کارگاهها باید به صورت منظم و مستمر در تمام بیمارستانها و مراکز درمانی برگزار شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/9/7 | پذیرش: 1403/12/17 | انتشار: 1403/12/28