دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 208-197 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

roustaeizadeh Z, pouyandeh Q, akhavan karbassi M H, khodabakhsh M. Self-Assessment of Dental Students in Dental Treatments of Systemic Disease Patients. DSME 2025; 11 (2) :197-208
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-457-fa.html
روستائی زاده زهرا، پوینده غزل، اخوان کرباسی محمد حسن، خدابخش محمد. خودارزیابی دانشجویان دندانپزشکی در درمان دندانپزشکی بیماران سیستمیک. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (2) :197-208

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-457-fa.html


دندانپزشک عمومی، یزد، ایران.
چکیده:   (929 مشاهده)

هدف: افزایش خودباوری دانشجویان دندانپزشکی سبب ارائه خدمات بهتر و کاهش ارجاع بیماران سیستمیک می‌شود. از این­ رو در مطالعه حاضر خودارزیابی دانشجویان دندانپزشکی در درمان دندانپزشکی بیماران مبتلا به بیماری­های سیستمیک بررسی شد.

روش‌ها: در این مطالعه‌ توصیفی- مقطعی، 71 دانشجوی سال آخر دندانپزشکی یزد در سال تحصیلی 1402-1401 پرسشنامه پژوهش حاوی 15سوال جهت بررسی خودباوری دانشجو در درمان بیماران سیستمیک از نظر اعمال روتین دندانپزشکی و جراحی‌های ساده را تکمیل نمودند. داده‌های گردآوری شده در نرم‌افزار SPSS وارد شده، نتایج در قالب آمار توصیفی ارائه شده و از آزمون آماری Chi-Square جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: در این مطالعه 32 دانشجوی پسر و 39 دانشجوی دختر با میانگین سنی 28/2±17/24 شرکت نمودند.  23 نفر در ترم11 و 48 نفر در ترم12 مشغول به تحصیل بودند. میانگین معدل آن‌ها94/0±31/16بود. ارتباط آماری معناداری بین میانگین نمره خودارزیابی دانشجویان با جنسیت مشاهده نشد (0/05).

نتیجه‌گیری: میزان خودارزیابی دانشجویان در انجام اعمال دندانپزشکی در بیماری‌هایی مثل هپاتیت،تالاسمی، دیابت نوع 2، رماتیسم مفصلی و پلاکت زیر 9000 کم بود. در نتیجه دانشجویان ترجیح می دهند بیمارانی که این مشکلات سیستمیک را دارند ارجاع ‌دهند.

 
متن کامل [PDF 735 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/5/21 | انتشار: 1403/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License