Ethics code: IR.GMU. REC.1402.111
ابراهیمیان اسما، عجم علی اکبر، داوری صدیقه. بررسی نقش کیفیت زندگی دانشگاهی در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علومپزشکی گناباد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (4) :260-271
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-455-fa.html
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (295 مشاهده)
مقدمه دانشجویان پرستاری متخصصین اثرگذار بر ارتقای سلامت جامعه هستند. ازاینرو توجه به کیفیت زندگی دانشگاهی جهت ارتقای سطح خودکارآمدی دانشجویان نقش مهمی در برنامهریزی آموزشی و دانشگاهی دارد. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علومپزشکی گناباد در سال 1403 انجام شد.
روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی در سال 1403 بر روی 217 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علومپزشکی گناباد انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل 2 پرسشنامه کیفیت زندگی دانشگاهی مهدی و خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن بود. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار spss نسخه 20 و با استفاده از آمارهای توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آزمونهای آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته ها بین کیفیت زندگی دانشگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در بررسی آزمون پیرسون رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (0/884=p). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد 0/24 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان توسط ابعاد کیفیت زندگی دانشگاهی، شامل کیفیت تدریس و استاد (0/01=p)، محیط کلاس (0/028=p)، تنوع فرهنگی دانشگاه و دانشکده (0/023=p)، امکانات درمانی (0/025=p)، امکانات بهداشت و محیط (0/041=p)، خدمات ورزشی و رفاهی( 0/019=p) و کتابخانه دانشگاه و دانشکده (0/045=p) تبیین میشود.
نتیجه گیری این مطالعه نشان داد کیفیت زندگی دانشگاهی پیشبینیکننده معنادار خودکارآمدی تحصیلی است، بنابراین پیشنهاد میشود جهت تقویت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری در برنامهریزیهای دانشگاه به کیفیت زندگی دانشجویان توجه ویژه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1401/12/11 | انتشار: 1402/10/11