دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 291-280 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۳۲۷۷
Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1400.414


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Galavi M, Keykha M, Mirlotfi P R, Ziaei M. Importance of Ethics in Education and the Degree of Compliance With Ethical Principles in Zahedan University of Medical Sciences From the Perspective of internship Students. DSME 2023; 10 (3) :280-291
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-453-fa.html
گلوی مهدی، کیخا محجوبه، رضا میر لطفی پرویز، ضیایی مریم. بررسی اهمیت اخلاق در آموزش و میزان رعایت آن از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (3) :280-291

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-453-fa.html


گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (127 مشاهده)
مقدمه آموزش نخستین مأموریت و کارکرد دانشگاه محسوب می‌شود و اخلاق آموزشی در دانشگاه حافظ امنیت، رفاه و تعالی فردی و گروهی دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی است. از‌آنجا‌که پزشکی، حرفه‌ای حساس و انسانی و بر‌پایه اخلاق است رعایت اصول اخلاقی در آموزش آن نقش بسزایی در شکل‌گیری ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی در دانشجویان پزشکی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اهمیت اخلاق در آموزش و میزان رعایت آن از دید دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان انجام شد. 
روش ها در این مطالعه توصیفی‌مقطعی، 97 دانشجوی پزشکی در مقطع کارآموزی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان در سال 1401 شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل 2 پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه استاندارد اخلاق پزشکی انجام بود. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمارهای توصیفی و آزمون‌های آماری استنباطی صورت گرفت.
یافته ها میانگین میزان اهمیت اخلاق در آموزش از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی برابر 22/88 درصد و میزان رعایت آن 58/68 درصد است. نتایج آزمون من‌ویتنی نشان داد بین میزان اهمیت اخلاق و رعایت اخلاق در آموزش پزشکی در مجموع حیطه‌های سه‌گانه با سن، جنسیت، محل سکونت، سابقه کار و سابقه شرکت در کارگاه‌های اخلاق رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد وجود اخلاق در آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی اهمیت خیلی زیادی دارد. پیشنهاد می‌شود علل و عوامل مؤثر بر این دیدگاه نسبت به رعایت موازین اخلاقی در آموزش شناسایی شود تا به مؤثر‌ بودن آموزش و تقویت ارزش‌های اخلاقی در آموزش پزشکی کمک کند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، آموزش، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 5194 kb]   (127 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (49 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/28 | پذیرش: 1402/7/5 | انتشار: 1403/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License