Research code: 0103EDC-
Ethics code: IR.AJUMS.REC.1401.023
Jameifar E, Amini N, Dianat M, Shakurnia A, Dianat M. Perceptions of Medical Students About Practical Physiology Course in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran. DSME 2024; 10 (4) :226-237
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-452-fa.html
جامعی فر عماد، امینی نگین، دیانت مهین، شکورنیا عبدالحسین، دیانت محمد. دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به درس فیزیولوژی عملی در دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز: یک مطالعه توصیفیتحلیلی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (4) :226-237
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-452-fa.html
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (454 مشاهده)
مقدمه تجارب آزمایشگاهی، مؤلفههای پویا جهت توسعه مهارتهای عملی در آموزش پزشکی هستند. تقویت توانایی عملی، ضامن پیشرفت شغلی آینده دانشجویان است و باتوجهبه اینکه رشته فیزیولوژی یکی از رشته مهم علوم پایه پزشکی است این مطالعه با هدف دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به درس فیزیولوژی عملی جهت بهبود کیفیت این واحد انجام شد.
روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفیتحلیلی است که در سال 1401 انجام شد. جامعه موردنظر شامل دانشجویان پزشکی دانشکده پزشکی، ورودی سال 1399 بود که واحد فیزیولوژی عملی را با موفقیت گذراندند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات (اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه استاندارد محققساخته) بود. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته ها میانگین نمره فیزیولوژی عملی دانشجویان 2/32±16/98 بود. حداقل نمره درس فیزیولوژی عملی دانشجویان 10/5 و حداکثر نمره دانشجویان 20 بود. میانگین دیدگاه دانشجویان به تمام گزارهها بیشتر از متوسط بود که نشاندهنده میزان رضایت نسبتاً مطلوب دانشجویان از فیزیولوژی عملی بود. همچنین یک رابطه معنیدار بین دیدگاه دانشجویان به فیزیولوژی عملی و نمره فیزیولوژی عملی وجود داشت ( 0/05>p).
نتیجه گیری دانشجویان پزشکی نظرات مثبتی نسبت به ارائه فیزیولوژی عملی داشتند و این درس توانسته است ارتباط بهتری بین مطالب فیزیولوژی پایه و بالینی برقرار کند. امید است بتوان با افزایش کیفیت ارائه این درس و افزایش انگیزه در دانشجویان پزشکی به یادگیری عمیقتر مطالب فیزیولوژی به دانشجویان کمک کرد. به نظر میرسد کاربردی بودن مطالب تدریسشده، استفاده از نکات بالینی و نمونههای بیماریهای شایع یکی از مهمترین دلایل افزایش علاقه دانشجویان به این درس باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/1 | پذیرش: 1402/8/11 | انتشار: 1402/10/11