Hoseinzadeh E, Mahdavi M, Memari M, Safari M. The Satisfaction of Students with Educational Processes and Services at Saveh University of Medical Sciences. DSME 2023; 10 (3) :248-265
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-446-fa.html
حسین زاده ادریس، مهدوی مختار، معماری ملیکا، صفری مهدی. سطح رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی از برنامهها و فرایندهای آموزشی: مطالعه موردی دانشکده علومپزشکی ساوه. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (3) :248-265
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-446-fa.html
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده علومپزشکی ساوه، ساوه، ایران.
چکیده: (358 مشاهده)
مقدمه رسالت و مأموریت دانشگاهها پاسخ به نیازها، انتظارات و خواستههای ذینفعان کلیدی آن و خصوصاً دانشجویان است. تعیین سطح رضایتمندی دانشجویان بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای دستیابی به کیفیت مطلوب در نظر گرفته میشود. این مطالعه بهمنظور بررسی رضایتمندی دانشجویان از برنامهها و فرایندهای آموزشی و پژوهشی در دانشکده علومپزشکی ساوه انجام شد.
روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی در سال 1401 روی دانشجویان رشتههای مختلف با روش تصادفی طبقهای انجام شد. برای سنجش میزان رضایتمندی از پرسشنامه استانداردشده توسط سایر محققین شامل 71 سؤال از جنبههای مختلف خدمات آموزشی که دارای 9 زیرحیطه است استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از شاخصهای مناسب آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی) و شاخصهای آمار استنباطی (آزمون منویتنی و کروسکال والیس) انجام شد. در همه آزمونها سطح معناداری 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها میانگین سنی دانشجویان شرکتکننده در این مطالعه 3/12±21/28 سال است. همچنین ازنظر جنسیت64 درصد (73 نفر) دانشجویان موردمطالعه را دختران تشکیل دادهاند. مدتزمان حضور در دانشگاه برای 34/2 درصد دانشجویان موردبررسی کمتر از 1 سال، 28/1 درصد بین 1 تا 3 سال و بقیه بیش از 3 سال بوده است (37/7 درصد). براساس نمره کسبشده، رضایتمندی کلی از فرایندهای آموزشی در تمام حیطه ها بهجز «رضایت از ارزشیابی دانشجو»، «کلاسهای کارگاهی و آزمایشگاهی» و «کارگاههای روش تحقیق» در سطح «خوب» بوده است و ازنظر آماری فقط برای میزان رضایتمندی از فعالیتهای اداره آموزش براساس جنسیت دارای تفاوت معنیدار بوده است (آزمون منویتنی و 0/038=P). براساس مقطع تحصیلی، رضایتمندی از «کارآموزی و کارورزی» و «کارگاههای روش تحقیق»، تفاوت معنیداری داشته است (آزمون منویتنی و به ترتیب 0/009=P و 0/006=P). نتایج آزمون کروسکال والیس و برحسب رشته تحصیلی نشان داد بین نمره رضایتمندی از حیطههای «مشاوره و راهنمایی اساتید»، «ارزشیابی دانشجو»، «کتابخانه» و «کارآموزی و کارورزی» اختلاف معنیداری وجود دارد (به ترتیب P=0/04 و P=0/009 و P=0/001 و 0/003=P).
نتیجه گیری نتایج نشان داد حیطههای «ارزشیابی دانشجو»، «کلاسهای کارگاهی و آزمایشگاه»، «کارآموزی و کارورزی»، «کارگاههای روش تحقیق» از جمله حیطههایی بودند که برای جلب رضایت بیشتر به بازنگری و برنامهریزی مجدد نیاز دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/2 | پذیرش: 1402/3/24 | انتشار: 1403/7/9