دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 265-248 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinzadeh E, Mahdavi M, Memari M, Safari M. The Satisfaction of Students with Educational Processes and Services at Saveh University of Medical Sciences. DSME 2023; 10 (3) :248-265
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-446-fa.html
حسین زاده ادریس، مهدوی مختار، معماری ملیکا، صفری مهدی. سطح رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی از برنامه‌ها و فرایندهای آموزشی: مطالعه موردی دانشکده علوم‌پزشکی ساوه. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (3) :248-265

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-446-fa.html


گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران.
چکیده:   (358 مشاهده)
مقدمه رسالت و مأموریت دانشگاه‎ها پاسخ به نیازها، انتظارات و خواسته‌های ذی‌نفعان کلیدی آن و خصوصاً دانشجویان است. تعیین سطح رضایتمندی دانشجویان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‎های دستیابی به کیفیت مطلوب در نظر گرفته می‌شود. این مطالعه به‌منظور بررسی رضایتمندی دانشجویان از برنامه‌ها و فرایندهای آموزشی و پژوهشی در دانشکده علوم‌پزشکی ساوه انجام شد.
روش ها این مطالعه توصیفی‌مقطعی در سال 1401 روی دانشجویان رشته‌های مختلف با روش تصادفی طبقه‌ای انجام شد. برای سنجش میزان رضایتمندی از پرسش‎نامه استاندارد‌شده توسط سایر محققین شامل 71 سؤال از جنبه‌های مختلف خدمات آموزشی که دارای 9 زیرحیطه است استفاده شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‎افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از شاخص‌های مناسب آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی) و شاخص‌های آمار استنباطی (آزمون من‌ویتنی و کروسکال والیس) انجام شد. در همه آزمون‎ها سطح معناداری 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها میانگین سنی دانشجویان شرکت‌کننده در این مطالعه 3/12±‌21/28 سال است. همچنین از‌نظر جنسیت64 درصد (73 نفر) دانشجویان مورد‌مطالعه را دختران تشکیل داده‌اند. مدت‌زمان حضور در دانشگاه برای 34/2 درصد دانشجویان موردبررسی کمتر از 1 سال، 28/1 درصد بین 1 تا 3 سال و بقیه بیش از 3 سال بوده است (37/7 درصد). براساس نمره کسب‌شده، رضایتمندی کلی از فرایندهای آموزشی در تمام حیطه ‎ها به‌جز «رضایت از ارزشیابی دانشجو»، «کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی» و «کارگاه‌های روش تحقیق» در سطح «خوب» بوده است و از‌نظر آماری فقط برای میزان رضایتمندی از فعالیت‎های اداره آموزش براساس جنسیت دارای تفاوت معنی‌دار بوده است (آزمون من‌ویتنی و 0/038=P). براساس مقطع تحصیلی، رضایتمندی از «کارآموزی و کارورزی» و «کارگاه‌های روش تحقیق»، تفاوت معنی‌داری داشته است (آزمون من‌ویتنی و به ترتیب 0/009=‌P و 0/006=‌P). نتایج آزمون کروسکال والیس و بر‌حسب رشته تحصیلی نشان داد بین نمره رضایتمندی از حیطه‌های «مشاوره و راهنمایی اساتید»، «ارزشیابی دانشجو»، «کتابخانه» و «کارآموزی و کارورزی» اختلاف معنی‌داری وجود دارد (به ترتیب P=0/04 و P=0/009 و P=0/001 و 0/003=‌P).
نتیجه گیری نتایج نشان داد حیطه‌های «ارزشیابی دانشجو»، «کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاه»، «کارآموزی و کارورزی»، «کارگاه‎های روش تحقیق» از جمله حیطه‌هایی بودند که برای جلب رضایت بیشتر به بازنگری و برنامه‌ریزی مجدد نیاز دارند.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، رضایت‎ فردی، وضعیت آموزشی
متن کامل [PDF 7786 kb]   (129 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (64 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/2 | پذیرش: 1402/3/24 | انتشار: 1403/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License