Research code: ---
Ethics code: ---
Vatankhah M, Malekshoar M, Zarei T, Moradi M, Adibi P, Razavi B B M. Impact of Innovative Cardiopulmonary Resuscitation Training Methods on the Skills and Knowledge of Medical Students: A Narrative Review. DSME 2023; 10 (1) :2-13
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-427-fa.html
وطن خواه مجید، ملک شعار مهرداد، زارعی طیبه، مرادی مریم، ادیبی پوریا، رضوی بی بی منا. بررسی تأثیر روشهای نوین آموزش احیای قلبیریوی بر مهارت و دانش دانشجویان پزشکی: یک مرور روایتی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (1) :2-13
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-427-fa.html
گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت ویژه و کنترل درد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (714 مشاهده)
مقدمه امروزه روشهای نوین آموزشی در همه حیطههای آموزش پزشکی درحال توسعه است. احیای قلبیریوی ازجمله عملیاتهای حیاتی است که نقش بسزایی در پیامدهای بیماران دارد. این مطالعه مروری روایتی به بررسی تأثیر روشهای آموزشی نوآورانه احیای قلبیریوی بر مهارتها و کسب دانش دانشجویان پزشکی میپردازد.
روش ها در این مطالعه مروری در مرحله اول، جستوجوی ادبیات در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی انجام شد. در مرحله دوم، معیارهای ورود مشخص شدند که شامل طراحی مطالعه، جمعیت شرکتکننده و روشهای آموزشی احیای قلبیریوی بود. مرحله سوم شامل استخراج دقیق اطلاعات از مطالعات منتخب بود که اطلاعات شامل طراحی مطالعه، جمعیت شناساییشده، روشهای آموزشی اجراشده و نتایج مرتبط به مهارتها و افزایش دانش دانشجویان بود. در مرحله چهارم، کیفیت مطالعات ارزیابی شد تا استحکام روشهای شناختی بررسی شود. درنهایت، با تأکید بر جنبههای کلیدی فرایند بررسی، مقاله به پایان رسید و تلاش شد تا یک جامعه از روشهای آموزشی فعلی احیای قلبیریوی برای دانشجویان پزشکی ارائه شود و تأثیر آنها بر مهارتها و دانش بررسی شود.
نتایج مطالعات نشان میدهد که گنجاندن واقعیتمجازی در آموزش احیای قلبیریوی بهطور قابلتوجهی نشانگرهای کیفیت کلیدی، ازجمله عمق و فرکانس فشردهسازی قفسه سینه و همچنین استفاده از دفیبریلاتورهای خارجی خودکار را بهبود میبخشد. این فناوری نوآورانه واقعگرایی تجربی بالایی را نشان میدهد و پتانسیل آن را برای ارتقای تجربه آموزشی در آموزش پزشکی برجسته میکند. علاوهبراین، مقایسه بین رویکردهای مختلف آموزش احیای قلبیریوی، مانند شبیهسازی واقعیتمجازی و یادگیری معکوس، بر اثربخشی آنها در افزایش دانش و خودکارآمدی احیای قلبیریوی تأکید میکند.
نتیجه گیری نتایج مرور حاضر نشان میدهد آموزش احیای قلبیریوی مبتنی بر واقعیت مجازی از روشهای سنتی بهتر عمل میکند و به بهبود نتایج ذهنی منجر میشود. یافتههای جمعی بر نقش محوری این روشهای آموزشی جدید، بهویژه روشهایی که واقعیتمجازی را دربر میگیرند، در پیشبرد کیفیت، اثربخشی و نتایج کلی برنامههای آموزشی احیای قلبیریوی تأکید میکنند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1401/12/19 | انتشار: 1402/1/12