مقدمه: به دلیل اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری در فضای مجازی و لزوم اثربخشی آن و ارتقای کیفیت آموزش، مطالعه حاضر در سال 1400 انجام شد تا کیفیت آموزش مجازی کووید- 19 از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علومپزشکی مازندران مورد بررسی قرار گیرد. روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی در سال تحصیلی 1401-1400 بر روی 205 دانشجوی در قالب آموزش مجازی گذرانـده بودنـد، انجام شد. ابزار گردآوری دادههـا، پرسشنامهای محقق ساخته حاوی20 سوال بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Amos و SPSS استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره کیفیت آموزش مجازی 79/17±9/61 و همچنین حداقل و حداکثر نمره به ترتیب برابر با 21 و 79 بود. بهصورت کلی 4/22 درصد از دانشجویان به کیفیت آموزش نمره نامطلوب، 2/51 درصد نمره نسبتا مطلوب و 4/26 درصد نمره مطلوب دادند. بعلاوه متغیرهای سال ورود دانشجویان، مقطع تحصیلی، وضعیت اشتغال، دانشکده و سن دارای ارتباط معنیدار با نمره کیفیت آموزش مجازی بودند(05/0P-Value<). نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی وجود رابطه مستقیمی بین نمرات حیطهها را نشان داد. بر این اساس، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و ارزیابی برابر با 96/0، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و تعامل استاد با دانشجو برابر با 87/0 و ضریب همبستگی بین حیطه ارزیابی و تعامل بین استاد با دانشجو برابر با 91/0 بود. |
مقدمه: به دلیل اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری در فضای مجازی و لزوم اثربخشی آن و ارتقای کیفیت آموزش، مطالعه حاضر در سال 1400 انجام شد تا کیفیت آموزش مجازی کووید- 19 از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علومپزشکی مازندران مورد بررسی قرار گیرد. روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی در سال تحصیلی 1401-1400 بر روی 205 دانشجوی در قالب آموزش مجازی گذرانـده بودنـد، انجام شد. ابزار گردآوری دادههـا، پرسشنامهای محقق ساخته حاوی20 سوال بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Amos و SPSS استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره کیفیت آموزش مجازی 79/17±9/61 و همچنین حداقل و حداکثر نمره به ترتیب برابر با 21 و 79 بود. بهصورت کلی 4/22 درصد از دانشجویان به کیفیت آموزش نمره نامطلوب، 2/51 درصد نمره نسبتا مطلوب و 4/26 درصد نمره مطلوب دادند. بعلاوه متغیرهای سال ورود دانشجویان، مقطع تحصیلی، وضعیت اشتغال، دانشکده و سن دارای ارتباط معنیدار با نمره کیفیت آموزش مجازی بودند(05/0P-Value<). نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی وجود رابطه مستقیمی بین نمرات حیطهها را نشان داد. بر این اساس، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و ارزیابی برابر با 96/0، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و تعامل استاد با دانشجو برابر با 87/0 و ضریب همبستگی بین حیطه ارزیابی و تعامل بین استاد با دانشجو برابر با 91/0 بود. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |