دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 39-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MAZUMS.REC.1400.664

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan S, Fallah M, Hosseinnataj A, YaGhobi N, Ghahrani N. Evaluation of the quality of virtual education during the COVID-19 pandemic from the student’s point of view of Mazandaran University of Medical Sciences. DSME 2022; 9 (3) :29-39
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-390-fa.html
دهقان سمانه، فلاح مهدی، حسین نتاج ابوالفضل، یعقوبی نرجس، قهرانی نسیم. ارزیابی کیفیت آموزش مجازی در طی پاندمی کووید- 19 از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (3) :29-39

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-390-fa.html


گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (727 مشاهده)
چکیده
مقدمه: به دلیل اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری در فضای مجازی و لزوم اثربخشی آن و ارتقای کیفیت آموزش، مطالعه حاضر در سال 1400 انجام شد تا کیفیت آموزش مجازی کووید- 19 از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران مورد بررسی قرار گیرد.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی در سال تحصیلی 1401-1400 بر روی 205 دانشجوی در قالب آموزش مجازی گذرانـده بودنـد، انجام شد. ابزار گردآوری دادههـا، پرسشنامهای محقق ساخته حاوی20 سوال بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Amos و SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کیفیت آموزش مجازی 79/17±9/61 و همچنین حداقل و حداکثر نمره به ترتیب برابر با 21 و 79 بود. بهصورت کلی 4/22 درصد از دانشجویان به کیفیت آموزش نمره نامطلوب، 2/51 درصد نمره نسبتا مطلوب و 4/26 درصد نمره مطلوب دادند. بعلاوه متغیرهای سال ورود دانشجویان، مقطع تحصیلی، وضعیت اشتغال، دانشکده و سن دارای ارتباط معنی‌دار با نمره کیفیت آموزش مجازی بودند(05/0P-Value<). نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی وجود رابطه مستقیمی بین نمرات حیطهها را نشان داد. بر این اساس، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و ارزیابی برابر با 96/0، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و تعامل استاد با دانشجو برابر با 87/0 و ضریب همبستگی بین حیطه ارزیابی و تعامل بین استاد با دانشجو برابر با 91/0 بود.
نتیجه‌گیری: میانگین هر یک از مولفههای کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح نسبتا مطلوب قرار داشته است. بالاترین میانگین مربوط به مولفه محتوای آموزشی و کمترین میانگین مربوط به مولفه تعامل استاد با دانشجو بوده است.
مقدمه: به دلیل اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری در فضای مجازی و لزوم اثربخشی آن و ارتقای کیفیت آموزش، مطالعه حاضر در سال 1400 انجام شد تا کیفیت آموزش مجازی کووید- 19 از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران مورد بررسی قرار گیرد.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی در سال تحصیلی 1401-1400 بر روی 205 دانشجوی در قالب آموزش مجازی گذرانـده بودنـد، انجام شد. ابزار گردآوری دادههـا، پرسشنامهای محقق ساخته حاوی20 سوال بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Amos و SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کیفیت آموزش مجازی 79/17±9/61 و همچنین حداقل و حداکثر نمره به ترتیب برابر با 21 و 79 بود. بهصورت کلی 4/22 درصد از دانشجویان به کیفیت آموزش نمره نامطلوب، 2/51 درصد نمره نسبتا مطلوب و 4/26 درصد نمره مطلوب دادند. بعلاوه متغیرهای سال ورود دانشجویان، مقطع تحصیلی، وضعیت اشتغال، دانشکده و سن دارای ارتباط معنی‌دار با نمره کیفیت آموزش مجازی بودند(05/0P-Value<). نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی وجود رابطه مستقیمی بین نمرات حیطهها را نشان داد. بر این اساس، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و ارزیابی برابر با 96/0، ضریب همبستگی بین حیطه محتوای آموزشی و تعامل استاد با دانشجو برابر با 87/0 و ضریب همبستگی بین حیطه ارزیابی و تعامل بین استاد با دانشجو برابر با 91/0 بود.
نتیجه‌گیری: میانگین هر یک از مولفههای کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح نسبتا مطلوب قرار داشته است. بالاترین میانگین مربوط به مولفه محتوای آموزشی و کمترین میانگین مربوط به مولفه تعامل استاد با دانشجو بوده است.
متن کامل [PDF 706 kb]   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/11/25 | پذیرش: 1402/3/1 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License