bagheri M, mohammadi pelarti A, Jokar M, sabohi F. Investigating the effect of scenario-based learning through group discussion and question and answer methods on the learning achievement of nursing students: A comparative study. DSME 2022; 9 (1) :18-26
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-347-fa.html
باقری مریم، محمدی پلارتی اکرم، جوکار مژگان، صبوحی فخری. تأثیر یادگیری مبتنی بر سناریو به روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاورد یادگیری دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مقایسهای. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (1) :18-26
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-347-fa.html
کارشناسی ارشد، پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1327 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مبتنی بر سناریو با به کارگیری استراتژیهای یادگیری فعال به دانشجویان فرصت تعامل و درگیر شدن در موقعیت را فراهم میکند. مطالعهی حاضر به منظور بررسی مقایسهای یادگیری مبتنی بر سناریو به دو روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاوردهای یادگیری دانشجویان پرستاری طراحی گردیده است.
روشها: پژوهش حاضر مطالعهای مداخلهای- مقایسهای بود که در نیمسال اول تحصیلی 98-1397 انجام شد. 94 دانشجوی ترم 6 پرستاری دعوت به مطالعه شدند و با تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه کنترل، تدریس با کیس سناریو به روش پرسش و پاسخ و در گروه آزمون تدریس با کیس سناریو به روش بحث گروهی انجام شد. نمره ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی درس مراقبتهای پرستاری در منزل به عنوان دستاورد یادگیری در دو گروه مقایسه شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. جهت تحلیل نمرات دو گروه از آزمون t مستقل، به منظور تعدیل متغیرها از آزمون آنالیز کوواریانس و جهت بررسی ارتباط ویژگیهای دموگرافیک (سن و معدل) با دستاوردهای یادگیری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: آزمون آنالیز کوواریانس با تعدیل متغیرها در دو گروه نشان داد که نمره درس مراقبت پرستاری در منزل به عنوان دستاورد یادگیری با روش تدریس رابطه معنادار داشت (05/0P-Value<) به طوری که میانگین نمره در روش بحث گروهی بیشتر از گروه پرسش و پاسخ با استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو بود.
نتیجهگیری: این مطالعه پیشنهاد میکند که استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو با روشهای بحث گروهی میتواند منجر به تسهیل و ارتقای یادگیری دانشجویان گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار: 1401/1/10