اکبری نرجس، ذبیحی فاطمه، شریف زاده غلامرضا، رمضان زاده خیراالنساء. مهارتهای ارتباطی بینفردی در بین دندانپزشکان بیرجند در سال 1399. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (1) :8-1
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-345-fa.html
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (383 مشاهده)
مقدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. دندانپزشکان به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین نمره مهارتهای ارتباطی بینفردی و عوامل مرتبط با آن در دندانپزشکان بیرجند انجام شد.
روشها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1399 بر روی 120 دندانپزشک عمومیو متخصص بیرجند انجام گرفت. روش نمونهگیری سرشماری بود و 99 نفر پرسشنامه استاندارد 31 سوالی ارتباطات مشاوره دندانپزشکی را که در پنج حیطه معارفه، تاریخچه، معاینه، خاتمه و بیمار بود را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS و آزمونهای تی و آنالیز واریانس تحلیل شد.
یافتهها: 5/44 درصد (44 نفر) از دندانپزشکان عمومیو متخصص مورد بررسی در بازهی سنی 39-30 سال بودند. میانگین نمره مهارت ارتباط بینفردی در دندانپزشکان عمومی 114/75±22/834 و در دندانپزشکان متخصص123/73±19/226 به دست آمد. بین متغییر سن، جنس، رتبه علمی و سابقه کار با نمره مهارت ارتباط بینفردی دندانپزشکان، ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. ارتباط معنادار آماری بین میانگین نمره مهارتهای ارتباطی دندانپزشکان و گذراندن دوره آموزش مهارتهای ارتباطی مشاهده شد (05/0P-Value<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که مهارتهای ارتباط بینفردی دندانپزشکان از متوسط به بالا بوده است و با توجه به وجود ارتباط بین آموزش و به کارگیری مهارتهای ارتباطی، برنامهریزی برای آموزش مهارتهای ارتباطی مؤثر و برگزاری کارگاههای عملی در این زمینه میتواند جهت بهبود وضعیت ارتباط بینفردی دندانپزشکان در اولویت قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/8/9 | پذیرش: 1401/5/18 | انتشار: 1401/5/18