دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tasdighi Z, Ramazanzade K, Akbari N, Dastjerdi R, Sharifzadeh G. Examination and comparison of the emotional intelligence rate،depression and stress between graduate students and undergraduate students of Birjand University of Medical Sciences. DSME. 2021; 8 (4)
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-334-fa.html
تصدیقی زهرا، رمضان زاده خیرالنساء، اکبری نرجس، ذستجردی رضا، شریف زاده غلامرضا. مقایسه میزان هوش هیجانی، افسردگی و استرس بین دانشجویان مقاطع دکترای حرفه‌ای و کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1397-1396. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (4)

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-334-fa.html


دانشیار گروه بیماری‌های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (313 مشاهده)
مقدمه: سلامت روانی یکی از ابعاد مهم سلامت است و از محورهای ارزیابی سلامت در جوامع مختلف به حساب می‌آید. لذا جهت هرگونه اقدام مؤثر در گام اول بایستی وضعیت موجود را به درستی پایش نمود، پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جمعیت مورد مطالعه، کلیه دانشجویان مقاطع مختلف دکترای حرفه‌ای و کارشناسی محصل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1396-97 بود. 389 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی تصادفی شده سهمی انتخاب شدند. برای ارزیابی هوش‌هیجانی از پرسش‌نامه استاندارد شوت SSEIT-33 برای ارزیابی افسردگی از پرسش‌نامه افسردگی بک و برای ارزیابی استرس از پرسش‌نامه Dass 21 استفاده شد. تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 18 صورت گرفت.
یافته‌ها: شیوع افسردگی برابر با 4/49 درصد بود، که از این بین 9/21 درصد افراد دارای سطح خفیفی از افسردگی، 8/9 درصد از افراد دارای سطح متوسطی از افسردگی، 7/17 درصد از دانشجویان دارای سطح شدیدی از افسردگی مبتلا بودند. بین میانگین نمره هوش‌هیجانی و نمره استرس و افسردگی، رابطه معناداری مشاهده نشد (05/0P-Value>). ولی بین هوش هیجانی و سطح تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (05/0P-Value<).
نتیجهگیری: با توجه به شیوع گزارش شده افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، این میزان از نظر عدد بسیار بالا بوده که بایستی در خصوص آینده جوانان و خصوصاً دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی نگران بود و تصمیمات و امکانات مناسب جهت کاهش میزان شیوع افسردگی توسط مسئولین مربوط اتخاذ گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/18 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.