دوره 8، شماره 3 - ( پائیز 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 60-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashem-Dabaghian F, Asghari A. Designing, implementation and evaluation of an evidence-based journal club program in the school of Persian medicine, Iran University of Medical Sciences. DSME. 2021; 8 (3) :51-60
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-327-fa.html
هاشم دباغیان فتانه، اصغری آیدا. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد در دانشکده طب ایرانی دانشگاه ع پ ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (3) :60-51

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-327-fa.html


دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (108 مشاهده)
هدف: با توجه به فقدان برنامه  طبابت مبتنی بر شواهد(EBM)  در کوریکولوم درسی طب ایرانی، برنامه ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد بعنوان روشی برای آموزش EBM اجرا شد تا اثربخشی و رضایت شرکت کنندگان از این روش بررسی گردد.روش‌ها: برنامه ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد که در سال 1398 و 1399 در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی و اجرا شد ترکیبی از کارگاه EBM و ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد، شامل طراحی سوال بالینی، جستجوی شواهد برتر و ارزیابی نقادانه آنها و استفاده از چک لیستهای EBM ، بود.  ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه ای ساختارمند محقق ساخته برای بررسی اثربخشی برنامه و پرسشنامه ای غیر ساختارمند برای بررسی نقاط قوت و ضعف، انتظارات و پیشنهادات انجام شد.نتایج: ارزشیابی برنامه توسط ده نفری که در بیش از 70 درصد جلسات شرکت کرده بودند نشان داد که برنامه فوق برای انتقال مفاهیم EBM موثر بوده است (90-100% افراد) ولی در ایجاد توانایی استفاده از مفاهیم آماری کمتر مفید بوده است (30% از افراد). همه شرکت کننده ها نیاز به یادگیری و تمرین بیشتر  را ذکر کردند. ارزیابی کیفی از 16 نفر( برخی در کمتر از 70% جلسات شرکت کرده بودند) نقاط قوت و ضعف ، انتظارات و پیشنهادات افراد را مشخص کرد.نتیجه‌گیری: برنامه فوق روشی مناسب برای انتقال دانش EBM بود، ولی برای ارتقای اثربخشی برنامه، مداخلات دیگری نظیر الزام دانشجویان به شرکت در جلسات، ارتقای دانش اساتید طب ایرانی در مورد EBM و ادامه دار بودن جلسات پیشنهاد می گردد. 
متن کامل [PDF 565 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/16 | پذیرش: 1400/5/20 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.