دوره 8، شماره 3 - ( پائیز 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi M, Jahantab Z, Khadem-Rezaiyan M. Quality Of Educational Services in A Type One Medical Sciences University Based On Servqual Model From The Perspective of Faculty Members. DSME 2021; 8 (3) :1-10
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-324-fa.html
یوسفی مسعود، جهان تاب زهرا، خادم رضاییان مجید. کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی بر اساس مدل سروکوآل از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های مختلف تابعه. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (3) :1-10

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-324-fa.html


دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (1728 مشاهده)
هدف: اغلب مطالعاتی که به بررسی شکاف ﺑﻴﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻛﺎﺕ در سیستم های آموزشی می پردازند ، این شکاف را از منظر گیرندگان خدمت ارزیابی می کنند. با این وجود، نظر ارائه دهندگان خدمت (اعضای هیات علمی)، نباید نادیده انگاشته شود زیرا می تواند زﻣﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﻳﻲ اجرایی و متناسب ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﻤاید. ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ از ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ اعضای هیات علمی ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﻲ مشهد در سال 1397 ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ.
روش اجرا: این مطالعه مقطعی بر روی 178 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه در مرتبه های مختلف و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی کیفیت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوآل که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی به اثبات رسیده است، انجام گرفت. شرکت کنندگان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با پاسخ به پرسشنامه، نظرات خود را در پنج بعد کیفیت خدمات که شامل، اطمینان، تضمین، پاسخگویی، همدلی و فیزیکی در دو حیطه وضع موجود و وضع مطلوب (طیف لیکرت 1 الی 4) تعیین نمودند.
یافته­ها: از دیدگاه اعضای هیات علمی در تمامی ابعاد پنج گانه، بین وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت آماری معناداری وجود داشت. به طور کلی، بیشترین شکاف ذکر شده مربوط به بعد پاسخگویی (50/0 ± 59/0-) و کمترین شکاف مربوط به بعد اطمینان (56/0 ± 21/0-) بود. کمترین شکاف گزارش شده، مربوط به مرتبه دانشیاری (29/0 ± 25/0-) و بیشترین شکاف از سوی استادان (39/0 ± 52/0-) گزارش شد.
نتیجه­گیری: از دیدگاه اعضای هیات علمی کیفیت خدمات آموزشی کمتر از حد انتظار است هر چند این شکاف منفی بزرگ نیست. برای جبران این شکاف کوچک بررسی گویه های بیان شده از سوی اعضای هیات علمی در این گزارش توصیه می شود. این بررسی می تواند به تدوین راهبردهایی در راستای ارتقا کیفیت آموزش دانشگاه ها بیانجامد.
متن کامل [PDF 554 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/2 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.