دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 64-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Amirian L, Vafapour H. Clustering of Medical Students with Various Modes of Motivational Beliefs and Directional Progression in terms of Academic Achievement: Individualized Analysis. DSME. 2021; 8 (2) :64-74
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-279-fa.html
قدم پور عزت اله، امیریان لیلا، وفاپور حسنا. خوشه‌بندی دانشجویان علوم پزشکی با نیم‌رخ‌های گوناگون باورهای انگیزشی و جهت‌گیری هدف پیشرفت از لحاظ عملکرد تحصیلی: تحلیل مبتنی بر فرد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :64-74

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-279-fa.html


دانشگاه لرستان
چکیده:   (122 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، خوشه­ بندی دانشجویان با نیم­رخ­ های باورهای انگیزشی و جهت­ گیری هدف پیشرفت بالا و پایین، از لحاظ عملکرد تحصیلی بود.
روش­ها: روش تحقیق این مطالعه، از نوع همبستگی و جزء طرح­های خوشه ­بندی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان ورودی دانشگاه علوم­ پزشکی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند که به روش نمونه­ گیری طبقه­ ای نسبی انتخاب شدند. داده ­ها از طریق پرسشنامه ­های استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی­گروت، جهت­ گیری هدف پیشرفت ­الیوت و مک­گریگور و برای سنجش عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانشجویان (معدل نیمسال) به صورت خودگزارش­دهی استفاده شد. تحلیل اطلاعات به ­دست آمده با استفاده از نرم­ افزارSPSS و روش­های آمارتوصیفی و آمار استنباطی تحلیل خوشه ­ای، تجزیه تابع تشخیص و آزمون تی برای گروه­های مستقل استفاده شد.
یافته ­ها: براساس نتایج پژوهش، دو خوشه برای دانش ­آموزان شناسایی گردید. نخستین خوشه، با باورهای انگیزشی و جهت­گیری هدف پیشرفت بالا، خوشه انگیزش بالا- گرایش و خوشه دوم با باورهای انگیزشی و جهت­ گیری هدف پیشرفت پایین، به عنوان خوشه انگیزش پایین- اجتناب نامیده شد. در ادامه برای تایید خوشه­ بندی، تجزیه تابع تشخیص انجام گرفت که نتایج حاکی از تایید خوشه ­بندی بود، آزمون تی با سطح معنی­ داری 01/0 نشان داد بین دو خوشه از نظر عملکرد تحصیلی تفاوتی معنی­ دار وجود دارد.
نتیجه ­گیری: باورهای انگیزشی و جهت­ گیری هدف پیشرفت بالا از عوامل مهم در افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان به ­شمار می ­آیند.
متن کامل [PDF 559 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/4 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار: 1400/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.