Ghadampour E, Amirian L, Vafapour H. Clustering of Medical Students with Various Modes of Motivational Beliefs and Directional Progression in terms of Academic Achievement: Individualized Analysis. DSME 2021; 8 (2) :64-74
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-279-fa.html
قدم پور عزت اله، امیریان لیلا، وفاپور حسنا. خوشهبندی دانشجویان علوم پزشکی با نیمرخهای گوناگون باورهای انگیزشی و جهتگیری هدف پیشرفت از لحاظ عملکرد تحصیلی: تحلیل مبتنی بر فرد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :64-74
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-279-fa.html
دانشگاه لرستان
چکیده: (1686 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، خوشه بندی دانشجویان با نیمرخ های باورهای انگیزشی و جهت گیری هدف پیشرفت بالا و پایین، از لحاظ عملکرد تحصیلی بود.
روشها: روش تحقیق این مطالعه، از نوع همبستگی و جزء طرحهای خوشه بندی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان ورودی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دیگروت، جهت گیری هدف پیشرفت الیوت و مکگریگور و برای سنجش عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانشجویان (معدل نیمسال) به صورت خودگزارشدهی استفاده شد. تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزارSPSS و روشهای آمارتوصیفی و آمار استنباطی تحلیل خوشه ای، تجزیه تابع تشخیص و آزمون تی برای گروههای مستقل استفاده شد.
یافته ها: براساس نتایج پژوهش، دو خوشه برای دانش آموزان شناسایی گردید. نخستین خوشه، با باورهای انگیزشی و جهتگیری هدف پیشرفت بالا، خوشه انگیزش بالا- گرایش و خوشه دوم با باورهای انگیزشی و جهت گیری هدف پیشرفت پایین، به عنوان خوشه انگیزش پایین- اجتناب نامیده شد. در ادامه برای تایید خوشه بندی، تجزیه تابع تشخیص انجام گرفت که نتایج حاکی از تایید خوشه بندی بود، آزمون تی با سطح معنی داری 01/0 نشان داد بین دو خوشه از نظر عملکرد تحصیلی تفاوتی معنی دار وجود دارد.
نتیجه گیری: باورهای انگیزشی و جهت گیری هدف پیشرفت بالا از عوامل مهم در افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان به شمار می آیند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/4 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار: 1400/6/27