دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 43-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshani F, Torabinia N, Ghazavi Z, Shamir H, Nazemroaya M. Relationship between extracurricular activities and quality of life with academic achievement in dental students of Isfahan University of medical sciences.. DSME. 2021; 8 (1) :43-54
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-261-fa.html
کشانی فروز، ترابی نیا نکیسا، قضاوی زهرا، شامیر حمیرا، ناظم الرعایا محمدرضا. ارتباط فعالیت های فوق برنامه و کیفیت زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (1) :43-54

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-261-fa.html


چکیده:   (553 مشاهده)
مقدمه:ایجاد فضای یادگیری مناسب  برای دانشجویان می تواند در پدید آوردن دندانپزشکی با کفایت بالا نقش داشته باشد. یکی از عوامل موثر میتواند فعالیتهای فوق برنامه باشد. بعلت وجود مطالعات کم و وجود نتایج متناقض مطالعه حاضر ارتباط فعالیت های فوق برنامه و کیفیت زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را ارزیابی می کند.
روش ها:این مطالعه توصیفی تحلیلی برروی دانشجویان دندانپزشکی سه سال آخر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 96-97 انجام گرفت. فرم جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک - فعالیت فوق برنامه بود.  برای تعیین کیفیت زندگی پرسشنامهSF-36 استفاده گردید. پس ازاخذ رضایت پرسشنامه هاتوزیع وسپس داده ها  با SPSS ورژن 22 و روشهای آماری توصیفی و وروشهای آماری استنباطی نظیر آزمون tمستقل ، آنالیز رگرسیون خطی ضریب همبستگی پیرسون موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت (p-value<0.05).
یافته ها: دراین مطالعه130دانشجو(51 پسر و79 دختر ) با میانگین معدل 84/15 و میانگین نمره کل کیفیت زندگی 03/72 بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن میان کیفیت زندگی و معدل ارتباط معنی داری نشان نداد (r=0/086, p-value=0/332).. میانگین کیفیت زندگی درگروه دارای فعالیت فوق برنامه بیشتراز مواردی که فعالیت فوق برنامه نداشتند بود اما از دید آماری معنادار نبود (P>0.05).                                                                                                                         
نتیجه گیری: بطور کلی میتوان دریافت که احتمالا انجام فعالیتهای فوق برنامه از علل افت تحصیلی و یا پیشرفت تحصیلی نمیباشد وباتوجه به اینکه میانگین معدل دانشجویان در رشته دندان پزشکی درحدمطلوبی نبود، بررسی فاکتورهای دیگر موثر بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی باید مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 692 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/13 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.