Daryazadeh S, Yamani N, Yaghini J, Faghihi Merghi A. Appropriate implementation strategies for general dentistry curriculum: a qualitative content analysis study. DSME 2021; 8 (1) :55-68
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-251-fa.html
دریازاده سعیده، یمانی نیکو، یقینی جابر، فقیهی مرقی عطیه. راهکارهای پیاده سازی مناسب برنامه درسی دندانپزشکی عمومی: یک مطالعه تحلیل محتوای کیفی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (1) :55-68
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-251-fa.html
چکیده: (1776 مشاهده)
مقدمه و هدف:. بازنگری و اصلاحات در برنامه درسی، بویژه در رشته دندانپزشکی که بسیار پرهزینه و پیچیده است، امری ضروری است. از آنجاییکه انجام بازنگری بدون بررسی نظر ذینفعان برنامه درسی، امری نامطلوب است؛ این مطالعه با هدف تبیین راهکارهای پیاده سازی مناسب برنامه درسی دندانپزشکی عمومی از دیدگاه اساتید و مسئولین آموزش دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انجام شد.
روش ها: این مطالعه به روش تحیل محتوای کیفی و نمونه گیری به صورت هدفمند بود و با مشارکت 25 نفر از اساتید و مسئولین آموزش دانشکده دندانپزشکی، در سال 1396 انجام شد. گردآوری داده ها با مصاحبه های فردی و گروهی بود و برای تحلیل داده ها از نرم افزار 10MAXQDA استفاده شد.
یافته ها: تعداد 193 کد، 21 طبقه فرعی و 6 طبقه اصلی شامل: بهبود ارائه دروس، توانمند سازی اساتید، اجرای صحیح ادغام، فراهم سازی زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری، نظارت بر اجرای برنامه درسی، و تغییر نگرش ذینفعان قبل از ابلاغ برنامه درسی، استخراج شد.
نتیجه گیری: لازم است سیاستگذاران برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی با در نظر گرفتن این راهکارها و ایجاد انعطاف پذیری در برنامه درسی با اجازه تغییرات با درصد بیشتر و متناسب با بستر اجرایی توسط دانشکده های دندانپزشکی کشور، پیاده سازی مناسب برنامه درسی را محقق سازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/18 | پذیرش: 1399/1/31 | انتشار: 1400/1/10