میرزایی مریم، نسیمی فاطمه. تأثیر آموزش اصول مدیریت درد در کودکان و نوزادان بر عملکرد پرستاران بخش اطفال و مراقبت های ویژه نوزادان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :21-29
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-237-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده: (3260 مشاهده)
مقدمه: درد در زمره معمولی ترین علایم بالینی است که پرستاران با آن روبرو هستند، لذا کنترل و تکسین آن از اولویتهای پرستاری به شمار می رود و در این خصوص به آگاهی، نگرش صحیح و مهارت پرستاران نیاز می باشد. در این راستا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول مدیریت درد برعملکرد پرستاران بخش مراقبتهای ویژه نوزادان و اطفال انجام شد.
روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه نوزادان و اطفال بیمارستان آموزشی مطهری شهر جهرم در سال 1396 انجام شد. پرستاران شاغل در این بخشها به روش سرشماری انتخاب و سپس برای کارگاه آموزشی به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. این مطالعه در دو مرحله انجام شد؛ ابتدا پژوهشگر پرسش نامه عملکرد در مدیریت درد به همه پرسنل داده شد. در مرحله دوم پرستاران به صورت تصادفی به دوگروه کنترل و مداخله تقسیم شدند؛ با استفاده از کارگاه آموزشی در خصوص روش های ارزیابی درد و کنترل درد برگزار شد و یک ماه بعد پرسش نامه عملکرد توسط پرسنل تکمیل شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری spss ویرایش 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش در مورد نمرات مربوط به عملکرد پرستاران نشان داد که نتایج نشان داد میانگین نمره آگاهی در گروه آزمون نسبت به گروه پیش از آزمون افزایش معنی داری داشت (001/0>P). همچنین در مرحله ازمون و پس آزمون دو گروه از لحاظ میزان عملکرد تفاوت معنی داری دارند (001/0>P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برگزاری کارگاه آموزش مدیریت درد بر عملکرد پرستاران بخش اطفال و مراقبتهای ویژه نوزادان بعد از مداخله موثر بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/12 | پذیرش: 1399/2/4 | انتشار: 1400/6/27