Delaram M, Shams S, Etemadifar S, Fatehi D, Sadeghi R, Sedehi M. Assessment of academic advisers’ awareness about the educational regulations and their performance in Shahrekord University of Medical Sciences. DSME 2020; 7 (2) :95-106
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-234-fa.html
دل آرام معصومه، شمس سهند، اعتمادی فر شهرام، فاتحی داریوش، صادقی رمضان، سدهی مرتضی. میزان آگاهی اساتید مشاور از قوانین و مقررات آموزشی و وضعیت عملکرد آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (2) :95-106
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-234-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده: (3444 مشاهده)
مقدمه و هدف: مشاوره تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از وظایف اعضای هیاتعلمی مورد تاکید قرار گرفته است. از آنجائی که در اکثر مطالعات، دانشجویان نظر مثبتی نسبت به عملکرد اساتید مشاور نداشتهاند، دلیل آن ممکن است اطلاعات ناکافی اساتید از قوانین آموزشی باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین میزان آگاهی اساتید مشاور از قوانین آموزشی و وضعیت عملکرد آنها بود.
روشها: در این مطالعه، 120 نفر از اساتید مشاور به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. میزان آگاهی به وسیله پرسشنامهای محققساخته شامل 18 قسمت و تدوین شده براساس قوانین آموزشی و وضعیت عملکرد براساس پرسشنامه مدون معاونت آموزشی دانشگاه تعیین شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرمافزار SPSS و شاخصهای فراوانی و درصد انجام شد.
یافتهها: در 4 بخش از 18 بخش قوانین آموزشی، میزان آگاهی اساتید مشاور کاملا مطلوب، در 12 بخش، نسبتا مطلوب و در دو بخش نامطلوب بود. مسئولین دانشگاه در بیشتر موارد، عملکرد اساتید مشاور را مطلوب گزارش کردند و تنها در یک مورد "برگزاری حداقل 3 جلسه گروهی در طول یک نیمسال جهت دانشجویان" وضعیت نامطلوب بود.
نتیجهگیری: در بیشتر موارد میزان آگاهی اساتید مشاور نسبتا مطلوب و عملکرد آنان کاملا مطلوب گزارش شد و تنها در مورد "برگزاری جلسات مشاوره گروهی" وضعیت عملکرد نامطلوب بود. جهت اطلاع دقیقتر اساتید مشاور، ارزشیابی آنها از نظر آگاهی از قوانین آموزشی در پایان هر سال و گنجاندن نمره این ارزشیابی در ارزشیابی کلی اساتید پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/27 | پذیرش: 1399/2/7 | انتشار: 1399/7/10