دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarzi M H, Safari E, Shakarabi M, Kangrani Farahani A R, Taghavinia M, Zabihi Zazoly A. The Effect of Teaching Cognitive Strategies on the Academic Achievement of Medical Students . DSME 2019; 6 (2) :1-9
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-207-fa.html
کشاورزی محمد حسن، صفری الهه، شکرابی مهدی، فراهانی علیرضا، تقوی نیا منصوره، ذبیحی ززولی عاطفه. تاثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (2) :1-9

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-207-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (4340 مشاهده)
مقدمه وهدف: امروزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی آموزش دانشگاهی می‌باشد. به نظر می‌رسد استفاده از راهبردهای شناختی یادگیری مناسب جهت ایجاد تغییرات مطلوب و پیشرفت تحصیلی نقش مهمی ایفا کند. لذا در این پژوهش تلاش شده است تا  تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی مورد بررسی قرار بگیرد.
روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه ای نیمه تجربی می‌باشد که بر روی دو گروه 50 نفری از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا گردید. بدین صورت که در گروه آزمایش علاوه بر ارائه محتوای درس، به مدت 20 دقیقه طی 6 جلسه در قالب فوق برنامه، راهبردهای شناختی ارائه و تمرین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون تحصیلی بود.  داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 وارد و تحلیل شدند.
یافته‌ها: تمامی 100 دانشجو  در مطالعه شرکت کردند. اختلاف معنادارآماری بین نمرات دانشجویان دو گروه قبل از آموزش راهبردهای شناختی وجود نداشت (28/0P=). در حالی که  بعد از مداخله و ارائه آموزش اختلاف معناداری بین نمرات دانشجویان دو گروه مشاهده شد (01/0P=). همچنین نتابج آزمون تی زوجی نشان داد که میانگین نمرات آزمون پایان دوره نهایی هر یک از گروه ها نسبت به پیش آزمون افزایش یافت ولی این افزایش در گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده است (001/0P=).
نتیجه‌گیری: آموزش راهبردهای شناختی در آموزش دانشگاهی موثر می باشد و منجر به ارتقای مهارت یادگیری فراگیران و به تبع آن پیشرفت تحصیلی خواهد شد لذا توجه به آن در برنامه‌ریزی‌های آموزشی توصیه می‌شود.
                                                  
متن کامل [PDF 506 kb]   (1182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/12 | پذیرش: 1397/6/3 | انتشار: 1397/12/12

جدول [PDF 102 KB]  (165 دریافت)
فهرست منابع
1. Akhavan TM, Kadkhodaie M. The effect of Success Strategies Instruction on Self-efficacy and Academic Motivation of Students in university. Research in Medical Education. 2017;9(1):58-66.
2. Mohammadi D, Ghomi M, Moslemi Z, Abbassi M. The Relationship between Metacognitive Strategies, Academic Adjustment and Academic Performances in Students of Qom University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2016;16:470-81.
3. Sanaeinasab H, Rashidi jahan H, Saffari M. Influential factors on academic achievement of university students. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2013;5(4):243-249.
4. Ashoori j. The Relationship of Cognitive and Meta-Cognitive Learning Strategies, Perceived Classroom Goal Structure, and Spiritual Intelligence with Academic Achievement among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(8):692-700.
5. Marofi Y, Kordnoghabi R, Saedmocheshi L. The effectiveness of instructing cognitive and metacognitive strategies on academic achievement in experimental science lesson. Scientific Journal Management System. 2014;1(2):83-96.
6. Saeed N, Zare H, Moosapour N, Sarmadi M, Hormozi M. The Study of Relationship Between Students’ Cognitive and Meta-cognitive Strategies and Interactions in Virtual Education with Academic Achievement. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2011;16(4):73-96.
7. Alizadehfard S, Mahpooya R. The effect of choice theory training on learning cognitive strategies among students. Journal of Educational Psychology Studies. 2017; 14(27):161-80.
8. Tinajero C, Lemos SM, Araújo M, Ferraces MJ, Páramo MF. Cognitive style and learning strategies as factors which affect academic achievement of brazilian university students. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2012;25(1): 105-13.
9. Shooshtari M, Abedi A, et al. Investigating Standardization, of Cognition and Metacognition Strategies Questionnaire of McInroy and Dawson on Junior High School Students of Isfahan City. Educational Measurement. 2013;4(14):169-86.
10. Babakhani N. The effect of teaching the cognitive and meta-cognitive strategies (self-instruction procedure) on verbal math problem-solving performance of primary school students with verbal problem- solving difficulties. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2011;15:563-70.
11. Khoshay A, Ataei M, Sepahi V, Rezaei M, Bakhtiari S. Clinical Application of BasicSciences Courses: Viewpoint of Medical Students at Kermanshah University of Medical Sciences in 2010. 3. Biannual J of Med Edu; Education Development Center, Babol Univ of Med Sci. 2014;2(1):21-8.
12. Abdollahi SH, Bakhshi H, Ebrahimi Shahmabadi H, Soltani Nejad A. The Medical Students' Viewpoints in Achieving Clinical Objectives of Medical Education Program in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2010: A Short Report. JRUMS. 2017; 15(11):1077-1086.
13. Vahidshahi K, Mahmoudi M, Ranjbar M, Shahbaznezhad L, Ehteshami S, shafiei S. The Effect of Early Clinical Experience on Attitude of Medical Students Toward Basic Sciences Courses. Strides Dev Med Educ. 2011;8(1):94-100.
14. Feizipour H, Zeinali A. The effect of teaching the learning and studing strategies on unsuccessful college students development in Urmia of Medical Sciences. Journal of Nursing and Midwifery Urmia University of Medical Sciences. Journal of Nursing and Midwifery Urmia University of Medical Sciences. 2013;11(1):1-6.
15. Rostami F, Aliabadi V. Academic Motivation Achievement among Agricultural Students based on Cognitive and Meta Cognitive Strategies. Journal of Agricultural Education Administration Research. 2014;30:67-76.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.