دوره 3، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 66-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirzadeh A, Ahangar Davoodi S, Shahbazzadegan B, Amani F, Akharbin K. Correlation between scores obtained by medical students in various educational courses and Basic Sciences and Pre-internship Comprehensive Exams. DSME 2016; 3 (1) :61-66
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-111-fa.html
پیرزاده اکبر، آهنگرداودی شبنم، شهباززادگان بیتا، امانی فیروز، آخربین کاظم. بررسی همبستگی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقاطع مختلف آموزشی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 3 (1) :61-66

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-111-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده:   (5097 مشاهده)

مقدمه و هدف: یکی از خصوصیات مهم هر آزمونی، سنجش این نکته است که یک آزمون تا چه اندازه نمرات آزمون دیگری را که آزمون ملاک نام دارد، پیش‌بینی می‌کند. این نوع سنجش را می‌توان از طریق تعیین میزان همبستگی نمره یک آزمون با نمره آزمون دیگر اندازه‌گیری کرد. این مطالعه به منظور تعیین میزان همبستگی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است.

روش‌ها: در این پژوهش، 55 دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ورودی 82 و 83 که تمام مراحل آموزشی خود را به پایان رسانیده بودند، به صورت سرشماری در سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات شامل معدل دوره‌های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و نمرات امتحانات جامع علوم پایه و پیش کارورزی بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی (تعداد و درصد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل گردیدند.

یافته‌ها: همبستگی بین معدل هر دوره با دوره بعدی به تدریج از علوم پایه به علوم بالینی کاهش یافته بود. بیشترین همبستگی بین معدل علوم پایه و فیزیوپاتولوژی با 814/0=r و کمترین همبستگی بین معدل دوره فیزیوپاتولوژی و کارورزی با 334/0=r بود. امتحان جامع علوم پایه بیشترین میزان همبستگی را با معدل علوم پایه داشت (746/0=r) و به تدریج این همبستگی در دوره‌های بعدی کم شده بود. بین امتحان جامع پیش کارورزی با معدل دوره کارورزی کمترین میزان همبستگی (463/0=r) دیده شد.

نتیجه‌گیری: کاهش همبستگی بین معدل دوره‌ها از علوم پایه به علوم بالینی می‌تواند ناشی از متفاوت بودن نوع آموزش در این دوره‌ها و عدم ارزیابی دقیق عملکرد دانشجو در دوره‌های بالینی باشد. همچنین همبستگی کمتر نمرات امتحانات جامع با معدل دوره‌های بعد از خود می‌تواند به دلیل استفاده از فقط یک روش ارزشیابی (چهارگزینه‌ای) و عدم به‌کارگیری روش‌های مختلف و نوین ارزشیابی باشد.

متن کامل [PDF 1067 kb]   (1768 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/4/22 | پذیرش: 1395/7/3 | انتشار: 1395/7/28

Tables [PDF 331 KB]  (140 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Cronbach L. Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row; 1990.
2. 2. Seyf A. Educational measurement and evaluation.3th ed. Tehran: Douran; 2003: [In Persian]
3. 3. Azizi F. Medical education, mission, vision and challenges. 1th ed. Tehran: Educational Chancelor of Ministry Of Health and Medical Education; 2003. [In Persian]
4. 4. Sharifi H. Research Methods in Behavioral Science. 1th ed.Tehran: Sokhan; 2001. [In Persian]
5. 5. Karns P, Nowotny M. Clinical structure and evaluation in baccalaureate schools of nursing. J Nurs Educ1991; 30(5): 207-11.
6. 6. Jaberi Y, Nahavandi F. Correlation between scores obtained by medical students in various educational courses. Journal of medical education development 2009; 2(2): 1-6. [In Persian]
7. 7. Nasri Kh, Kahbazi M, Nasri Sh. Medical Students' Viewpoints toward Basic Sciences and Preinternship Comprehensive Exams in Arak University of Medical Sciences. IJME 2010; 10(1).82-91. [In Persian]
8. 8. Panahandeh Z, Behboudi F. Predictive validity of the performance comprehensive basic science examination means score for assessment of medical student’s performance. IJME 2002; 1(8): 43. [In Persian]
9. 9. Magnoson D. Theoretical basis of psychological tests. MN Baraheni, Trans .Tehran. Institute University Publisher; 1991. [In Persian]
10. 10. Utter D. Clinical competency evaluation model. [On Line]. 2012. Available from: http://www.utmb.edu/
11. 11. Jalili Z, Nouhi E, Ahmadpour B. Investigation of medical stagers and interns satisfaction on OSCE as a clinical skill evaluation method in Kerman University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ 2005; 2 (1):18-24. . [In Persian]
12. 12. Roudbari M, Dadgar F. The effective factors in the result of the basic science scores in students of Zahedan University of medical sciences. ZJRMS 2002; (40):197-204. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.