دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 58-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi G A, Ghaderi F, Eteraf Oskouei M A. Using Log Book in Clinical Education of Physiotherapy Students. DSME 2014; 1 (2) :51-58
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-71-fa.html
طالبی قدمعلی، قادری فریبا، اعتراف اسکویی میرعلی. گزارش کاربرد آموزش‌نامه بر آموزش بالینی دانشجویان فیزیوتراپی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (2) :51-58

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-71-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (7835 مشاهده)

مقدمه و هدف: آموزش بالینی از مهمترین قسمت‌های آموزش در علوم پزشکی می‌باشد که دانشجو ضمن آموزش مهارتهای عملی جدید، به بکارگیری این مهارتها در بالین بیمار می‌پردازد. آموزش نامه به عنوان یکی از ابزارهای ارزشیابی می‌تواند سبب  ارتقا سطح آموزش بالینی، ارزشیابی و برنامه‌ریزی آموزشی گردد. با توجه به عدم وجود مطالعه‌ای در خصوص استفاده از آموزش نامه در آموزش بالینی دانشجویان فیزیوتراپی در سطح کشور و نقایص مطالعات موجود در این زمینه در سایر رشته‌ها، این مطالعه با تأکید بر محتوای آموزش نامه طراحی و اجرا گردید.

روش ها: در این مطالعه مقدماتی 24 نفر دانشجوی فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی در ترم هفتم که تجربه گذراندن واحد کار آموزی به روش رایج را در ترم گذشته داشتند، به روش نمونه در دسترس در چهار مرکز کارآموزی دانشکده توانبخشی تبریز تحت آموزش بالینی به روش آموزش نامه قرار گرفتند نحوه تخصیص این دانشجویان در 4 مرکز کارآموزی به صورت تصادفی انجام شد و نتایج به صورت نظرسنجی از دانشجویان در زمینه‌های مختلف توسط پرسشنامه کتبی که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفته بود، بررسی شد.

یافته‌ها: در این مطالعه مقدماتی نتایج پرسشنامه‌ها بعد از مداخله موردنظر به صورت توصیفی بررسی شد. از بین 23 پرسش بررسی شده در پرسشنامه بیشترین رضایتمندی از کاربرد آموزش‌ نامه در آموزش بالینی در مورد آموزش نحوه پرونده نویسی، مستند سازی تجارب و امکان مقایسه آنها در طول ترم‌های مختلف، بهبود روحیه خود ارزیابی و ثبت نظام‌مند فعالیتهای آموزشی بود.

نتیجه‌گیری: استفاده از آموزش نامه در کارآموزی در عرصه دانشجویان فیزیوتراپی می‌تواند ابزاری مأثر در ارتقا کیفی آموزش بالینی باشد.

متن کامل [PDF 1034 kb]   (2712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/6/29 | پذیرش: 1394/2/2 | انتشار: 1395/5/24

Tables [PDF 345 KB]  (177 دریافت)
فهرست منابع
1. Najafipour S, Amini MA. Survey of teachers' viewpoints of Jahrom Medical School towards teachers evaluation by student. Iranian J Med Educ. 2002;2(6):41.
2. Neary M. Curriculum studies in post-compulsory and adult education. Cheltenham: Nelson Thornes; 2003;56-9.
3. Jasper MA. Marking criteria for assessing practice–based portfolios at masters level. Nurse Educ Today. 2005;25(5):377-89.
4. Piercey C. Log-books: A strategy for reflective practice in nursing. Sydney: Perth,1999;89-95.
5. George F. Log book for specialist registers in general adult psychiatry: Development and peer evaluation. Psychiatr Bull.2005;29(9):339-41.
6. Blake K. The daily grind, use of log books and portfolios for documenting undergraduate activities. Med Educ.2001;35(12):1097-8.
7. Cassel D. The use of log-books during senior registrar training in child and adolescent psychiatry. Psychiatr Bull. 1992;16(3):153-7.
8. Achuthan R. A critical evaluation of the electronic surgical log book. BMC Med Educ. 2006;6(16):15.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.