مقالات در انتظار انتشار 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ------
Ethics code: -------

XML English Abstract Print


چکیده:   (7 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: پرستاری مراقبت‌های ویژه از مهم‌ترین حوزه‌های پرستاری است که نیازمند آموزش‌های کارآمد و مطابق استانداردهای جهانی می‌باشد. این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه در ایران و دانشگاه ملی سنگاپور انجام شد.
 روش کار مطالعه به صورت توصیفی-مقایسه‌ای در سال ۱۴۰۴ و بر اساس مدل بردی در چهار مرحله شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه صورت گرفت. داده‌ها از منابع و وبسایت‌های رسمی گردآوری و بر مبنای فلسفه، رسالت، اهداف، محتوای درسی، ساختار دوره، شرایط پذیرش، توانمندی‌ها و نقش‌های مورد انتظار تحلیل شدند.
یافته‌ها نتایج نشان داد هر دو کشور بر ارتقای علمی و حرفه‌ای دانشجویان و تربیت پرستاران متخصص برای بهبود کیفیت مراقبت تأکید دارند. تفاوت‌ها شامل رویکرد تدریجی و بومی در ایران در برابر رویکرد استراتژیک و پژوهش‌محور در سنگاپور بود. برنامه ایران بر ارزش‌های انسانی و اسلامی متمرکز است، اما سنگاپور بر پژوهش، رهبری و همکاری جهانی تأکید دارد. ساختار دوره در ایران تمام‌وقت و کارورزی‌محور است، در حالی که در سنگاپور پاره‌وقت و پژوهش‌محور می‌باشد. پذیرش دانشجو در ایران صرفاً مبتنی بر آزمون ورودی است، ولی در سنگاپور علاوه بر آزمون، سابقه کار، مدرک زبان و مصاحبه نیز لحاظ می‌شود.
 نتیجه‌گیری تفاوت‌ها ناشی از فلسفه آموزشی و نیازهای هر کشور است. ایران بیشتر بر رفع نیازهای داخلی تمرکز دارد، در حالی که سنگاپور به تربیت رهبران جهانی سلامت می‌پردازد. برای ارتقای برنامه ایران، بازنگری در جهت رویکرد پژوهش‌محور، تقویت مهارت‌های رهبری، اصلاح نظام پذیرش و ایجاد پیوستگی بین مقاطع تحصیلی توصیه می‌شود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/7/7 | پذیرش: 1404/9/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License