Research code: IR.HUMS.REC.1403.020
Ethics code: IR.HUMS.REC.1403.020
دکتر تخصصی ایمنی شناسی پزشکی، گروه ایمونولوژی، مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده: (16 مشاهده)
هدف: آموزش سنتی ایمنیشناسی با چالشهایی مانند کاهش تمرکز و انگیزه دانشجویان مواجه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازیهای آنلاین Kahoot (آزمونساز تعاملی) و ImmuneQuest (شبیهساز سیستم ایمنی) بر یادگیری و انگیزه دانشجویان پزشکی انجام شد. |
روشها: در یک مطالعه مداخلهی نیمهتجربی (۱۴۰۳-۱۴۰۲)، ۱۵۳ دانشجوی علوم پزشکی هرمزگان با استفاده از پرسشنامهی محققساخته در سه حیطهی شناختی، هیجانی-عاطفی و مهارتی-رفتاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با شاخصهای میانگین، انحراف معیار و میانه تحلیل شدند. |
نتایج: میانگین نمرات در هر سه حیطه بین 5/3 تا 0/4 (مقیاس لیکرت) بود. در حیطهی هیجانی Kahoot عملکرد بهتری داشت، بیش از 80 درصد دانشجویان آن را روشی جذاب و مؤثر ارزیابی کردند. هر دو بازی موجب افزایش تمرکز، مشارکت فعال و اصلاح اشتباهات شدند. بازی ImmuneQuest بیشترین تأثیر را بر درک مفاهیم پیچیده داشت (میانگین: 7/3 ± 11/1) |
نتیجهگیری: ادغام بازیهای آنلاین در آموزش ایمنیشناسی به عنوان روشی مکمل و مؤثر شناخته شد. پیشنهاد میشود مطالعات آتی با تمرکز بر توسعه بازیهای بومیسازی شده، بررسی اثرات بلندمدت و تأمین زیرساختهای فنی، گامی در جهت بهینهسازی این رویکرد بردارند |
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/6/17 | پذیرش: 1404/7/9