Research code: IR.HUMS.REC.1403.020
Ethics code: IR.HUMS.REC.1403.020
Norouzian M, Kamali F, Samiei A, Khaghanzadeh N. The impact of using online gamification in medical immunology education with Kahoot and ImmuneQuest: Perspectives of dental and pharmacy students. DSME 2025; 12 (3) :247-258
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-520-fa.html
نوروزیان مرضیه، کمالی فرحناز، سمیعی افشین، خاقان زاده نرگس. تأثیراستفاده از بازیوارسازی آنلاین در آموزش ایمنیشناسی پزشکی با Kahoot و ImmuneQuest: دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی و داروسازی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (3) :247-258
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-520-fa.html
دکتر تخصصی ایمنی شناسی پزشکی، گروه ایمونولوژی، مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده: (484 مشاهده)
هدف: آموزش سنتی ایمنیشناسی با چالشهایی مانند کاهش تمرکز و انگیزه دانشجویان مواجه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازیهای آنلاین Kahoot (آزمونساز تعاملی) و ImmuneQuest (شبیهساز سیستم ایمنی) بر یادگیری و انگیزه دانشجویان پزشکی انجام شد.
روشها: در یک مطالعه مداخلهی نیمهتجربی (۱۴۰۳-۱۴۰۲)، ۱۵۳ دانشجوی علوم پزشکی هرمزگان با استفاده از پرسشنامهی محققساخته در سه حیطهی شناختی، هیجانی-عاطفی و مهارتی-رفتاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با شاخصهای میانگین، انحراف معیار و میانه تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمرات در هر سه حیطه بین 5/3 تا 0/4 (مقیاس لیکرت) بود. در حیطهی هیجانی Kahoot عملکرد بهتری داشت، بیش از 80 درصد دانشجویان آن را روشی جذاب و مؤثر ارزیابی کردند. هر دو بازی موجب افزایش تمرکز، مشارکت فعال و اصلاح اشتباهات شدند. بازی ImmuneQuest بیشترین تأثیر را بر درک مفاهیم پیچیده داشت (میانگین: 7/3 ± 11/1).
نتیجهگیری: ادغام بازیهای آنلاین در آموزش ایمنیشناسی به عنوان روشی مکمل و مؤثر شناخته شد. پیشنهاد میشود مطالعات آتی با تمرکز بر توسعه بازیهای بومیسازی شده، بررسی اثرات بلندمدت و تأمین زیرساختهای فنی، گامی در جهت بهینهسازی این رویکرد بردارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/6/17 | پذیرش: 1404/7/9 | انتشار: 1404/9/10