مقالات در انتظار انتشار 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.HUMS.REC.1403.020
Ethics code: IR.HUMS.REC.1403.020

XML English Abstract Print


دکتر تخصصی ایمنی شناسی پزشکی، گروه ایمونولوژی، مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (14 مشاهده)
هدف: آموزش سنتی ایمنی‌شناسی با چالش‌هایی مانند کاهش تمرکز و انگیزه دانشجویان مواجه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی‌های آنلاین Kahoot (آزمون‌ساز تعاملی) و ImmuneQuest (شبیه‌ساز سیستم ایمنی) بر یادگیری و انگیزه دانشجویان پزشکی انجام شد. 
روش‌ها: در یک مطالعه مداخله‌ی نیمه‌تجربی (۱۴۰۳-۱۴۰۲)، ۱۵۳ دانشجوی علوم پزشکی هرمزگان با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته در سه حیطه‌ی شناختی، هیجانی-عاطفی و مهارتی-رفتاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با شاخص‌های میانگین، انحراف معیار و میانه تحلیل شدند. 
نتایج: میانگین نمرات در هر سه حیطه بین 5/3 تا 0/4 (مقیاس لیکرت)  بود. در حیطه‌ی هیجانی Kahoot عملکرد بهتری داشت، بیش از 80 درصد دانشجویان آن را روشی جذاب و مؤثر ارزیابی کردند. هر دو بازی موجب افزایش تمرکز، مشارکت فعال و اصلاح اشتباهات شدند. بازی ImmuneQuest بیشترین تأثیر را بر درک مفاهیم پیچیده داشت (میانگین: 7/3 ± 11/1) 
نتیجه‌گیری: ادغام بازی‌های آنلاین در آموزش ایمنی‌شناسی به عنوان روشی مکمل و مؤثر شناخته شد. پیشنهاد می‌شود مطالعات آتی با تمرکز بر توسعه بازی‌های بومی‌سازی شده، بررسی اثرات بلندمدت و تأمین زیرساخت‌های فنی، گامی در جهت بهینه‌سازی این رویکرد بردارند
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/6/17 | پذیرش: 1404/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License