زمینه و هدف: یادگیری خودرهیاب یک فرایند هدفمند است که معمولاً به وسیله مجموعهای از ویژگیهای فراشناختی و رفتاری درگیر در شناسایی اطلاعات مشخص برای یادگیری ماداالعمر میشود و یادگیرنده، آگاهانه مسؤولیت را برای تصمیمات مربوط به فعالیتها را میپذیرد. ازین رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ساختاری مهارت یادگیری خودرهیابانه با رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان پزشکی با نقش میانجیگری قابلیت حل مساله انجام پذیرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان به تعداد 4149 بودند که با تعریف ابزار موردنظر در سایت پرس لاین نمونهای به حجم350 نفر به روش داوطلبانه و آنلاین پرسشنامه مورد نظر را تکمیل نمودند. در ادامه نیز به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خودرهیابی تحصیلی در یادگیری فیشر و همکاران(2001)، رفتار نوآورانه توسط هولمن و همکاران (2012) و پرسشنامه حل مسئله توسط هپنر و پترسن (1982) استفاده شد. در نهایت دادهها نیز با آزمون پیرسون و تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS26 و AMOS23 تحلیل شد.
یافته ها: نشان داد مهارتهای یادگیری خودرهیابانه دارای همبستگی معنیدار مستقیم با متغیرهای رفتارتحصیلی نوآورانه (314/0r=) و قابلیت حل مسئله(434/0r=)، بوده و رفتارتحصیلی نوآورانه نیز با قابلیت حل مسئله(411/0r=) دارای رابطه مثبت میباشد. همچنین شاخصهای برازندگی شامل مجذور خی(848/243 x2=)، مجذور خی نسبی(771/2 X2/df=)، نیکویی برازش(89/0GFI= )، برازش هنجار شده(912/0NFI=)، پنیکویی برازش مقایسهای(909/0= CFI)، و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب مساوی با (055/0RMSEA=) بوده و این نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل برونداد میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |