دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 92-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.H.REC.1403.082


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharifi rahnemo S, fazlali S. The structural relationship between self-directed learning skills and innovative academic behavior of medical students with the mediating role of problem-solving ability. DSME 2025; 12 (1) :77-92
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-505-fa.html
شریفی رهنمو سعید، فضلعلی سحر. رابطه ساختاری مهارت یادگیری خودرهیابانه با رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان پزشکی با نقش میانجیگری قابلیت حل مساله. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (1) :77-92

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-505-fa.html


مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (639 مشاهده)

 هدف: یادگیری خودرهیاب یک فرایند هدفمند برای نیل به یادگیری مادام­ العمر است که در آن یادگیرنده آگاهانه مسؤلیت مربوط به فعالیت­ها را می­پذیرد. ازین رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ساختاری مهارت یادگیری خودرهیابانه با رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان پزشکی با میانجیگری قابلیت حل مساله انجام پذیرفت.
روش ­ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان به تعداد 4149 بودند که با تعریف ابزار موردنظر در سایت پرس لاین نمونه­ای به حجم 351 نفر از طریق جدول کرجسی و مورگان تعیین و به روش آنلاین پرسشنامه­ موردنظر را تکمیل نمودند. در ادامه به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه خودرهیابی تحصیلی در یادگیری Fisher et al(2001)، رفتار نوآورانه Holman et al(2012) و پرسشنامه حل مسئله Heppner and Petersen(1982) استفاده شد. در نهایت داده­ها نیز با آزمون پیرسون و تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
نتایج: نشان داد مهارت­های یادگیری خودرهیابانه دارای همبستگی معنی­دار مستقیم با متغیرهای رفتارتحصیلی نوآورانه (314/0r=) و قابلیت حل مسئله(434/0r=)، بوده و رفتارتحصیلی نوآورانه نیز با قابلیت حل مسئله(411/0r=) دارای رابطه مثبت می‌باشد. همچنین شاخص‌های برازندگی شامل مجذور خی(848/243 x2=)، مجذور خی نسبی(771/2 X2/df=)، نیکویی برازش(89/0GFI= )، برازش هنجار شده(912/0NFI=)، پنیکویی برازش مقایسه‌ای(909/0= CFI)، و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب مساوی با (055/0RMSEA=) بوده و این نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل برونداد می‌باشد.
نتیجه ­گیری: الگوی ساختاری مهارت یادگیری خودرهیابی فراگیران را به یادگیرنده مادام العمر مبدل نموده و زمینه پرورش مهارت‌های اساسی مثل حل مسئله، تفکر انتقادی و نوآوری را فراهم می­کند. زیرا اکنون نحوه یادگرفتن است که اهمیت اساسی پیدا کرده است.

متن کامل [PDF 983 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/18 | پذیرش: 1404/2/16 | انتشار: 1404/2/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License