مقالات در انتظار انتشار 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.JUMS.REC.1403.007
Ethics code: IR.JUMS.REC.1403.007

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده:   (927 مشاهده)
مقدمه: نقش دانشجویان و دستیاران بالینی به عنوان اعضای فعال در جامعه دانشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. آنها می توانند نقش مهمی در مدیریت خطاها و اشتباهات در موسسات آموزشی ایفا کنند.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 101 نفر از دانشجویان پزشکی و دستیاران بالینی در بیمارستان های آموزشی و درمانی شهرستان جهرم در سال 1403 وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل دو پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه افشای خطاهای پزشکی می باشد.
نتایج: میانگین نمره تمایل به ابراز خطای پزشکی دیگران و تمایل به افشای کردن خطای پزشک در دانشجویان استیودنت و اکسترن بالاتر از مقاطع دیگر بوده است. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺩﺳﺘﻴﺎﺭﺍﻥ شرکت‌کننده ﺩﺭ مطالعه، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺟﻊ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺧﻄﺎﻫﺎﻱ ﭘﺰﺷﮑﻲ ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ، خود شخص پزشک خطاکار (4/55%) بوده است.  از عوامل مؤثر بر افشای خطای ﭘﺰﺷﮑﻲ در بین گویه های پرسشنامه، گویه " جلوگیری از تکرار خطا توسط پزشک و سایر همکاران" به عنوان بیشترین عامل مؤثر بر افشای خطای ﭘﺰﺷﮑﻲ معرفی شده است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان می دهد که افشای خطای همکاران در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی شهرستان جهرم تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مقطع تحصیلی و  جنسیت افراد مورد بررسی می باشد و مهم ترین عامل در افشای خطای همکاران از دیدگاه دانشجویان و اساتید بررسی شده پیشگیری از خطای مجدد میباشد و عواملی مانند استاندارد بودن ساعت کار پزشک در شبانه‌روز  و  کاهش حجم کار پزشک میتواند نقش موثری در کاهش خطا داشته باشند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/27 | پذیرش: 1403/8/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License