دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 64-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی البرز
چکیده:   (3354 مشاهده)
مقدمه و هدف: توانایی در برقراری ارتباط استاد از شاخص‌های مهم تدریس اثربخش محسوب شده و اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری را در دانشجو افزایش می‌دهد. از سویی متداول‌ترین روش  تعیین موفقیت استاد در رسیدن به اهداف آموزشی، ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان می‌باشد؛ لذا پژوهشگر بر آن شد تا مطالعه‌ای با هدف تعیین میزان مهارتهای ارتباطی اساتید و ارتباط آن با نتایج ارزشیابی آنان انجام دهد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری را کلیه اساتید دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 91-90 تشکیل می‌داد که  تعداد81 نفر از اساتید به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای دو بخشی شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد شده مهارتهای ارتباطی کوئین دام جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها، در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون T و ضریب همبستگی پیرسون) توسط نرم افزار SPSS  نسخه 16 انجام شد.
 یافته‌ها: میانگین نمره کل مهارت‌های ارتباطی 82/7±93/123 بود. میانگین نمره مدیریت عواطف و احساسات 88/2±04/29؛ درک پیام 70/2±9/33؛ قاطعیت در ارتباط 71/1±44/18؛ گوش دادن 45/2±54/25 و بینش نسبت به پیام 13/2±17 بود. همچنین تنها بین نمره ارزشیابی اساتید و حیطه مدیریت عواطف و احساسات (02/0=(P Value ارتباط وجود داشت  نتایج آزمون‌ها نشان دادند که بین نمره کل مهارتهای ارتباطی با متغیرهای جمعیت شناختی و نیز نمره ارزشیابی اساتید ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر عدم وجود ارتباط بین مهارتهای ارتباطی اساتید با نمره ارزشیابی آنها می‌باشد.
متن کامل [PDF 591 kb]   (2592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۳۰

فهرست منابع
1. Fesharakinia A, Khazaei T, Khazaei Z, Mohammadpoor M. Assessment of Birjand Medical School students' attitudes toward the criteria of academic evaluation in 2009. modern care, Scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty. 2012;9(1):49-56.[Persian]
2. Amini M, Honardar M. The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences. koomesh. 2008;9(3):171-8. [Persian]
3. Dehnavie R, Dehghani M R, Ebrahimipour H, Nouri Hekmat S, Merolhasani M H, Soroudi Nasab S, Karimdadi F. Assessment of communication skills in advisors of undergraduate students in Kerman University of Medical Sciences. SDME. 2012;8(2):189-94. [Persian]
4. Obeidi N. Effective factors on the communication between students and faculty members in the viewpoint of paramedical students. EDUCATIONAL STRATEGIES. 2010;3(3):133-136. [Persian]
5. Sharifirad GH R, Rezaeian M, Jazini A, Etemadi Z S. The Knowledge, Attitude and Performance of the Academic Members towards Effective Communication Skills in education. Health System Research 2011;6(2):217-25. [Persian]
6. Shabani H. Instructional skills; methods and techniques of teaching. 1, editor. Tehran: Samt; 2007. [Persian]
7. Komarraju M, Musulkin S, Bhattacharya G. Role of Student–Faculty Interactions in Developing College Students' Academic Self-Concept, Motivation, and Achievement. Journal of College Student Development. 2010;51(3):332-42.
8. Zoohor A, Eslaminejad T. Teacher's effective teaching criteria as viewed by the students of Kerman university of medical education. J Med Educ. 2004;4(2):65-70. [Persian]
9. Hosseinchari M, Fadakar M. Investigating the Effects of Higher Education on Communication Skills Based on Comparison of College and High School Students. tlr. 2006;1(15):21-32. [Persian]
10. Comadena ME, Hunt SK, Simonds CJ. The effects of teacher clarity, nonverbal immediacy, and caring on student motivation, affective and cognitive learning. Communication Research Reports. 2007;24(3):241-8.
11. Derakhshan A, Darabee M R, Saeedi M, Kiani M A. Assessment of Mashhad University of Medical Sciences facultys' opinions about the criteria of a good educator. Journal of Medical Ethics. 2014;7(26):159-182. [Persian]
12. Rafeey M, Javadzadeh A. Effective factors in evaluation of university professors' teaching: clinical residents' point of view in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2011;11(3):269-78. [Persian]
13. Hosseinchari M, Delavarpoor M. Do Shy People Lack Communication Skills? Journal of Iranian Psychologists. 2007;3(10):123-35. [Persian]
14. Attarha M, Shamsi M, Akbary Torkestani N. Faculty Members’ Communication Skills in Educational Process in Arak University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(9):676-85. [Persian]
15. Peyman H, Yaghoubi M, Sadeghifar J, Sayehmiri K, Alizadeh M, Yamani N, Mohammad Hassan Nahal M, Rostami A, Yasemi M. Assessment of interpersonal communication skill levels in lecturers of Ilam University of medical sciences: A case study. IJME. 2012;11(9):1436-42. [Persian]