دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 99-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: NO APPLICABLE
Ethics code: NO APPLICABLE


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Araghian Mojarad F, Bagheri-Nesami M. The Necessity of Considering the Generational Gap in Nursing Education Curricula: A Letter to the Editor. DSME 2023; 10 (2) :94-99
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-425-fa.html
عراقیان مجرد فرشته، باقری نسامی معصومه. ضرورت نگاه به شکاف بین‌نسلی در برنامه‌های درسی آموزش پرستاری. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (2) :94-99

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-425-fa.html


مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل، مؤسسه ترک اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
واژه‌های کلیدی: شکاف های نسلی، آموزش، پرستاری
متن کامل [PDF 1145 kb]   (444 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1034 مشاهده)
متن کامل:   (449 مشاهده)
سردبیر محترم
شکاف نسلی به‌عنوان یکی از رایج‌ترین پدیده‌های اجتماعی، به معنای اختلاف میان نسل‌هاست. شکاف نسلی، اختلاف واضح روانی، اجتماعی و فرهنگی و اختلاف معنادار در بصیرت و آگاهی، باورها، تصورات، انتظارات، جهت‌گیری‌های ارزشی و الگوهای رفتاری 2 نسل در یک جامعه را مورد توجه قرار می‌دهد. در فرهنگ آکسفورد، این مفهوم به‌عنوان اختلافی در نگرش و رفتار جوانان و افراد سالمندتر تعریف شده است که موجب عدم فهم متقابل آنان از یکدیگر می‌شود و فرهنگ وبستر نیز آن را به‌عنوان اختلافی گسترده در خصلت‌ها و نگرش‌های میان نسل‌ها تعریف کرده است [1].
 برنامه‌های درسی از مهم‌ترین ابزارهای دستیابی به هدف‌های آموزشی و تربیتی در آموزش‌وپرورش به شمار می‌آیند. تحقق هدف‌های آموزشی از‌طریق کاربرد روش‌ها و فنون تدریس امکان می‌یابد. در برنامه درسی سعی بر این است با انتخاب محتوای مناسب، به ایجاد یادگیری و تغییر رفتار مطلوب پرداخته شود. شیوه ارائه محتوا روشی است که طی آن سعی می‌شود، تغییرات مورد‌نظر در یادگیرنده ایجاد شود [2]. راهبردهای یاددهی‌یادگیری، رویکردها و جهت‌گیری‌های اصلی مدرسان در تربیت دانشجویان می‌باشند و از جایگاه و نقشی بی‌بدیل در آموزش عالی برخوردارند؛ زیرا برنامه‌ریزی درسی در تعلیم و تربیت شایسته فراگیران، طرح پیشبرد جریان یاددهی‌یادگیری است [3]. راهبردهای یاددهی‌یادگیری فی‌نفسه خوب یا بد نیستند و میزان اثربخشی و مطلوبیت آن‌ها وابسته به موقعیت و شرایط موجود است [4]. 
مسئله شکاف نسلی در دوره کارشناسی که فراگیران در مرحله رشد جوانی هستند و از تفاوت‌های نسلی بارزتری برخوردارند، اهمیتی دو چندان دارد، زیرا آمارها نشان می‌دهند هیئت‌علمی دانشگاه با دانشجویان از نسل‌های مختلف مواجه هستند [5]. اکنون سؤال اساسی این است که ویژگی‌های نسلی دانشجویان امروز با کدام‌یک از راهبردهای یاددهی‌یادگیری تناسب بیشتری دارد.
داده‌های لیگ ملی پرستاری نشان می‌دهد 49 درصد از اعضای هیئت‌علمی پرستاری در سنین 46 تا 60 سال قرار دارند [6]، در‌حالی‌که 31 درصد اعضای هیئت‌علمی پرستاری بالای 60 سال سن دارند. در مقابل، تقریباً 91 درصد از دانش آموزان از نسل Y و نسل Z هستند [6, 7]. مطالعه سوانزن نشان داد، تفکر چهار‌بعدی، ارتباط با تصویر، عمل‌گرایی، ارتباط وسیع با دنیای دیجیتال، ریسک‌پذیری، تفکر واگرا، مشارکت‌جویی و خیال‌پردازی برخی از ویژگی‌های نسل امروز (Z) هستند و بر‌این‌اساس راهبردهای یاددهی‌یادگیری مبتنی بر فعالیت، مشاهده، عمل فکورانه، تحول‌گرایی، ساخت معنی، موقعیت، مشارکت، حل مسئله، پروژه، ارتباط‌گرایی، فناوری، پرس‌و‌جو، زیبایی‌شناسی، اکتشاف، آزمایش و خطا، انتقادگری، بازی، سرگرمی و نوآوری مناسب هستند [8].
با‌توجه‌به تجربیات نویسندگان درخصوص تدریس به دانشجویان جدیدالورود پیشنهاد می‌شود اساتید پرستاری شناخت بیشتر و دقیق‌تر از فراگیران و ارزش‌های موردپسند آن‌ها داشته باشد و دانشگاه‌ها به‌منظور آشنایی مدرسان با راهبردهای یاددهی‌یادگیری، متناسب با نسل امروز، اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی کنند و اساتیدی که شیوه‌های مذکور را به کار می‌برند، تشویق و حمایت کنند. همچنین مدرسان با دخیل کردن دانشجویان در انتخاب منابع تکمیلی، ارائه درس، انتخاب روش‌های تدریس، شکل انجام تکالیف و غیره مسئولیت و نظارت بسیاری از امور آموزشی را به خود آن‌ها واگذار کنند. 
 
References
1.Rahmani R. [A study of relationship between the hidden curriculum and gap of generations, viewpoint counselors, teachers and managers in high schools "secondary term" in Najaf Abad (Persian)]. J Pouyesh Educ Consult. 2018; 1397(9):40-62. [Link]
2.Rasouli I, Hayati Z. [A look at iran curriculum with an emphasis on amoeba theory (Persian)]. Paper presented at: The National Conference on New World Achievements in Education, Psychology, Law and Social-Cultural Studies. 20 June 2018; Khoy, Iran. [Link]

3.Kikha A, Maleki H, Shariati S, Sadeghi A. [Compilation and validation of teaching strategies-learning in the monotheistic fundamentalistic curriculum (Persian)]. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12(2):33-42. [Link]

4.Shatto B, Erwin K. Teaching millennials and generation Z: Bridging the generational divide. Creat Nurs. 2017; 23(1):24-8. [DOI:10.1891/1078-4535.23.1.24] [PMID]

5.Culp-Roche A, Hampton D, Hensley A, Wilson J, Thaxton-Wiggins A, Otts JA, et al. Generational differences in faculty and student comfort with technology use. SAGE Open Nurs. 2020; 6:2377960820941394. [DOI:10.1177/2377960820941394] [PMID] [PMCID]

6.National League of Nursing (NLN). Age of full-time nurse educators by rank, 2017. Washington: National League of Nursing; 2017. [Link]

7.Fang D, Kesten K. Retirements and succession of nursing faculty in 2016-2025. Nurs Outlook. 2017; 65(5):633-42. [DOI:10.1016/j.outlook.2017.03.003] [PMID]
8.Swanzen R. Facing the generation chasm: the parenting and teaching of generations Y and Z. Int J Child Youth Fam Stud 2018; 9(2):125-50. [DOI:10.18357/ijcyfs92201818216]
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/6 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License