Mohamadi M, Kowsari M, Naseri Jahromi R, Khademi S, Shadi S, Roosta F. Analyzing Research Experiences of Undergraduate Students: Expectations, Performances and Achievements. DSME 2023; 10 (1) :24-35
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-420-fa.html
محمدی مهدی، کوثری مجید، ناصری جهرمی رضا، خادمی سولماز، شادی صدیقه، روستا فائزه. واکاوی تجارب پژوهشی دانشجویان مقطع کارشناسی: انتظارات، عملکردها و دستاوردها. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (1) :24-35
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-420-fa.html
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران.
چکیده: (1472 مشاهده)
مقدمه هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، واکاوی تجارب پژوهشی دانشجویان پایه کارشناسی براساس انتظارات، عملکردها و دستاوردها بوده است.
روش ها این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که برایناساس با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش معیار نهایتاً 34 نفر از دانشجویانی که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند باتوجهبه اتمام دوره نظری پایه کارشناسی دانشگاه شیراز از شهر شیراز در سال 1400 انتخاب و براساس اشباع نظری مصاحبه شدند. روش پیادهسازی فایل صوتی مصاحبهها، تحلیل دادههای اکتشافی، شناسایی مؤلفهها و مقولهبندیهای اولیه و ثانویه و تفسیر یافتههای بهدستآمده، همگی با نرمافزار Maxqda نسخه 2022 انجام شد.
یافته ها تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد که پس از استخراج و دستهبندی موضوعی، مؤلفهها در 22 مضمون پایه و 3 مضمون اصلی شامل انتظارات، عملکرد و دستاورد دستهبندی شدند.
نتیجه گیری براساس نتایج، تجارب مثبت حاصل از انجام پژوهش، انگیزه دانشجو را جهت ادامه کار توانمند میکند و سبب بالا بردن تعهد در انجام دقیق و مستمر پژوهش، عملکرد بهتر در فرایند پژوهش و بهدست آمدن نتایج واقعی خواهد شد. در همین راستا برای پیشرفت فعالیتهای پژوهشی دانشجویان، وجود ارتباطات علمی بهصورت سمینار، گردهماییهای علمی، همایش و کنگرههای ملی و بینالمللی از ضروریات است که بر همین اساس پیشنهاد میشود باتوجهبه علاقهمندی و پتانسیل موجود برای آموختن مهارتهای پژوهشی و انجام پژوهش در دانشجویان، مؤسسات آموزشی بهگونهای برنامهریزی کنند که دانشجویان تحت نظارت اساتید علاقهمند به پژوهش، به تقویت مهارتهای موردنیاز جهت انجام یک طرح تحقیقاتی موفق بپردازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/11 | پذیرش: 1401/12/4 | انتشار: 1402/1/12