دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده: (1519 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر تقویت انگیزه پژوهش در آموزش اساتید بود.
روشها: پژوهش حاضر از نوع استفاده عملی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیهها اکتشافی است. پژوهشگر به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز و تکمیل پرسشنامهها از روش پیمایشی و میدانی استفاده کرده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ازروشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه 950 نفر تمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشد. براساس جدول مورگان، تعداد حجم نمونه 284 نفر برآورد شد.
یافتهها: از بین اساتید مورد مطالعه174 نفر (3/61 درصد) مرد و 110 نفر (7/38 درصد) زن بودند. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت عامل جنبههای شخصی و حرفهای استادان با میانگین رتبه 64/3و عامل زمینههای فرهنگی با میانگین رتبه 21/3 و عامل منابع مالی و امکانات و تسهیلات پژوهش با میانگین رتبه 11/3 و عامل مدیریت و سیاستگذاری پژوهشی با میانگین رتبه 57/2 و عامل ساختاری و اداری با میانگین رتبه 47/2 بر تقویت انگیزه پژوهشی استادان نقش دارد. انگیزه پژوهش در آموزش در اساتید زن بالاتر از مرد بود.
نتیجهگیری:با تشویق و تسهیل امور پژوهش در آموزش و سیاستگذاریهای مناسب، انگیزه پرداختن به امور پژوهش آموزشی را به موازات آموزش تقویت کنیم. هدف اصلی از برگزاری تمام سمینارهای آموزشی، کنگرهها، همایشهای آموزش پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری بایستی ارتقاء سطح علمی پژوهشگران و تقویت انگیزه پژوهش در آموزش باشد. زیرا آموزشی که مبتنی بر پژوهش نباشد پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10