ghavami H, khazaei L. An inquiry into the factors affecting motivation enhancement of faculty members of mashhad University of Medical Sciences in performing research projects in education. DSME 2021; 8 (3) :72-81
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-336-fa.html
قوامی حسن، خزاعی لیلی. بررسی عوامل موثر بر تقویت انگیزه انجام طرح های تحقیقاتی پژوهش در آموزش اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (3) :72-81
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-336-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده: (1072 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر تقویت انگیزه پژوهش در آموزش اساتید بود.
روشها: پژوهش حاضر از نوع استفاده عملی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیهها اکتشافی است. پژوهشگر به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز و تکمیل پرسشنامهها از روش پیمایشی و میدانی استفاده کرده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ازروشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه 950 نفر تمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشد. براساس جدول مورگان، تعداد حجم نمونه 284 نفر برآورد شد.
یافتهها: از بین اساتید مورد مطالعه174 نفر (3/61 درصد) مرد و 110 نفر (7/38 درصد) زن بودند. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت عامل جنبههای شخصی و حرفهای استادان با میانگین رتبه 64/3و عامل زمینههای فرهنگی با میانگین رتبه 21/3 و عامل منابع مالی و امکانات و تسهیلات پژوهش با میانگین رتبه 11/3 و عامل مدیریت و سیاستگذاری پژوهشی با میانگین رتبه 57/2 و عامل ساختاری و اداری با میانگین رتبه 47/2 بر تقویت انگیزه پژوهشی استادان نقش دارد. انگیزه پژوهش در آموزش در اساتید زن بالاتر از مرد بود.
نتیجهگیری:با تشویق و تسهیل امور پژوهش در آموزش و سیاستگذاریهای مناسب، انگیزه پرداختن به امور پژوهش آموزشی را به موازات آموزش تقویت کنیم. هدف اصلی از برگزاری تمام سمینارهای آموزشی، کنگرهها، همایشهای آموزش پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری بایستی ارتقاء سطح علمی پژوهشگران و تقویت انگیزه پژوهش در آموزش باشد. زیرا آموزشی که مبتنی بر پژوهش نباشد پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10