دوره 7، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 71-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (547 مشاهده)
تاریخ وصول: ۹۸/۹/۲   تاریخ پذیرش: ۹۸/۱۲/۴

مقدمه: برنامه درسی از عناصر کلیدی آموزش عالی برای انتقال دانش، نگرش و مهارت به دانشجویان به شمار می‌آید که نیازمند تحلیل و بازنگری مداوم می‌باشد. بنابراین مقایسه نظام‌های مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی شده و توجه به نظا‌م‌های موفق جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد می‌باشد. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه برنامه کارشناسی پرستاری در ایران، انگلستان و کانادا و ارایه پیشنهادات عملی جهت بهبود کیفیت آن؛ انجام شده است.

روش کار: در این پژوهش توصیفی- تطبیقی (مقایسه‌ای)، عناصر اصلی و شاخص‌های مهم برنامه درسی دانشکده‌های پرستاری ایران، انگلستان و کانادا که به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند، بر اساس الگوی بردی مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، اهداف کلی و محتواهای آموزشی در تمامی برنامه‌های مورد مطالعه تا حدودی مشابه بود، اما سازماندهی و تدوین محتواها از یک طرف و نحوه، میزان و نوع پرداختن به آن‌ها متفاوت بود که در نتیجه، محتواهای متفاوتی را ایجاد نموده بود.علاوه بر این ، با وجود شباهت‌های بسیار در تکنیک‌های مورد استفاده در تدریس و ارزشیابی، تفاوت‌های بسیاری نیز بسته به سطح و اهداف برنامه ملاحظه شد.

نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد اگرچه برنامه آموزشی ایران در مقایسه با برنامه‌های آموزشی مورد مطالعه از جایگاه بدی برخوردار نیست، اما به‌منظور راهبردهای رفع کاستی‌ها و نقایص آن، مواردی مانند انتخاب اهداف، گزینش دانشجو، پژوهش، روش‌های تدریس و ارزشیابی تئوری و عملکرد باید مورد بازبینی و اصلاحات جدی قرار گیرد.

کلیدواژگان: مطالعه
تطبیقی، برنامه‌ی آموزشی، کارشناسی پرستاری، الگوی‌ بردی


 
متن کامل [PDF 1103 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/28 | پذیرش: 1399/2/28 | انتشار: 1399/2/28