سرحدی مهدیه، نوحی عصمت، سبزواری سکینه، معین حسین، عبداللهیار اسماء. بررسی تطبیقی برنامه کارشناسی پرستاری در ایران، انگلستان و کانادا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (2) :71-94
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-302-fa.html
مربی، گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده: (5375 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی از عناصر کلیدی آموزش عالی برای انتقال دانش، نگرش و مهارت به دانشجویان به شمار میآید که نیازمند تحلیل و بازنگری مداوم میباشد. بنابراین مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی شده و توجه به نظامهای موفق جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد میباشد. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه برنامه کارشناسی پرستاری در ایران، انگلستان و کانادا و ارایه پیشنهادات عملی جهت بهبود کیفیت آن؛ انجام شده است.
روش کار: در این پژوهش توصیفی- تطبیقی (مقایسهای)، عناصر اصلی و شاخصهای مهم برنامه درسی دانشکدههای پرستاری ایران، انگلستان و کانادا که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، بر اساس الگوی بردی مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، اهداف کلی و محتواهای آموزشی در تمامی برنامههای مورد مطالعه تا حدودی مشابه بود، اما سازماندهی و تدوین محتواها از یک طرف و نحوه، میزان و نوع پرداختن به آنها متفاوت بود که در نتیجه، محتواهای متفاوتی را ایجاد نموده بود.علاوه بر این ، با وجود شباهتهای بسیار در تکنیکهای مورد استفاده در تدریس و ارزشیابی، تفاوتهای بسیاری نیز بسته به سطح و اهداف برنامه ملاحظه شد.
نتیجهگیری: بهنظر میرسد اگرچه برنامه آموزشی ایران در مقایسه با برنامههای آموزشی مورد مطالعه از جایگاه بدی برخوردار نیست، اما بهمنظور راهبردهای رفع کاستیها و نقایص آن، مواردی مانند انتخاب اهداف، گزینش دانشجو، پژوهش، روشهای تدریس و ارزشیابی تئوری و عملکرد باید مورد بازبینی و اصلاحات جدی قرار گیرد.
کلیدواژگان: مطالعه تطبیقی، برنامهی آموزشی، کارشناسی پرستاری، الگوی بردی
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/28 | پذیرش: 1399/2/28 | انتشار: 1399/2/28