مقدمه و هدف: پذیرش و قصد استفاده از دستگاه تلفن همراه در ارزشیابی موضوع مورد علاقه روزافزون در زمینه آموزش است. اگرچه مطالعات قابل توجهی در مورد پذیرش یادگیری موبایل و ارزشیابی مبتنی بر موبایل(MBA) وجود دارد، اما تحقیقات کمی در مورد طراحی اپلیکیشن و عوامل محرک مؤثر بر قصد دانشجویان برای استفاده از فناوری های تلفن همراه برای اهداف ارزیابی وجود دارد. هدف از این مطالعه طراحی، اجرا و ارزیابی نرم افزار کوییز آنلاین آزمهر بر مبنای مدل پذیرش فناوری (TAM) می باشد.
روش ها: کوییزهای کلاسی دو درس از رشته کارشناسی بهداشت عمومی(بهداشت روان و اعتیاد و بهداشت حرفهای) ورودیهای 94 و 95 (35 دانشجو) با استفاده از اپلیکیشن مذکور برگزار شد. و برای استفاده از مدل TAM جهت بررسی قصد رفتاری دانشجویان از سازه های محتوا، فناوری، سهولت استفاده شده، سودمندی استفاده شده، بازخورد شناختی و نگرش استفاده شد. از روش آماری همبستگی پیرسون در نرم افزار Spss22 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند که سازه
های مختلف
TAM مانند سودمندی استفاده درک شده (009/0=
p، 415/0=
r)، سهولت استفاده درک شده(043/0=
p، 379/0=
r)، نگرش(038/0=
p، 351/0=
r)،بازخورد شناختی(035/0=
p، 358/0=
r)، فناوری(023/0=
p، 336/0=
r) با قصد رفتاری همبستگی مستقیم دارد اما محتوا با قصد رفتاری همبستگی ندارد(610/0=
p، 089/0=
r).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشجویان به استفاده از اپلیکیشن مذکور تمایل داشتند و انجام ارزشیابی به وسیله اپلیکیشن آزمهر می تواند اطمینان خاطر بیشتری را به مدیران، مربیان، دانشجویان در خصوص انجام صحیح تر، کم هزینه تر، دقیق تر و سریع تر آن بدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/20 | پذیرش: 1400/7/18 | انتشار: 1400/9/10