دوره 8، شماره 3 - ( پائیز 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 50-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami T, khani jeihooni A, Ramezani M, ghasemi A, khaleghi A A, alinezhad N. Design, Implementation and Evaluation of Azmer Online Quiz Application Based on Technology Acceptance Model (TAM): A pilot study. DSME 2021; 8 (3) :42-50
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-273-fa.html
غلامی طاهره، خانی جیحونی علی، رمضانی محسن، قاسمی افسانه، غلامی طاهره، خالقی علی اصغر و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزیابی اپلیکیشن کوییز آنلاین آزمهر بر مبنای مدل پذیرش فناوری (TAM ): یک مطالعه پایلوت. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (3) :42-50

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-273-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی فسا
چکیده:   (1857 مشاهده)
مقدمه و هدف: پذیرش و قصد استفاده از دستگاه تلفن همراه در ارزشیابی موضوع مورد علاقه روزافزون در زمینه آموزش است. اگرچه مطالعات قابل توجهی در مورد پذیرش یادگیری موبایل  و ارزشیابی مبتنی بر موبایل(MBA) وجود دارد، اما تحقیقات کمی در مورد طراحی اپلیکیشن و عوامل محرک مؤثر بر قصد دانشجویان برای استفاده از فناوری های تلفن همراه برای اهداف ارزیابی وجود دارد. هدف از این مطالعه طراحی،  اجرا و ارزیابی نرم افزار کوییز آنلاین آزمهر بر مبنای مدل پذیرش فناوری (TAM) می باشد.
روش ها: کوییزهای کلاسی دو درس از  رشته کارشناسی بهداشت عمومی(بهداشت روان و اعتیاد و بهداشت حرفهای) ورودیهای 94 و 95 (35 دانشجو) با استفاده از اپلیکیشن  مذکور برگزار شد. و برای استفاده از مدل TAM  جهت بررسی قصد رفتاری دانشجویان از سازه های محتوا، فناوری، سهولت استفاده شده، سودمندی استفاده شده، بازخورد شناختی و نگرش استفاده شد. از روش آماری همبستگی پیرسون در نرم افزار Spss22 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که سازههای مختلف TAM مانند سودمندی استفاده درک شده (009/0=p، 415/0=r)، سهولت استفاده درک شده(043/0=p، 379/0=r)، نگرش(038/0=p، 351/0=r)،بازخورد شناختی(035/0=p، 358/0=r)، فناوری(023/0=p، 336/0=r) با قصد رفتاری همبستگی مستقیم دارد اما محتوا با قصد رفتاری همبستگی ندارد(610/0=p، 089/0=r).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان به استفاده از اپلیکیشن مذکور تمایل داشتند و  انجام ارزشیابی به وسیله اپلیکیشن آزمهر می تواند اطمینان خاطر بیشتری را به مدیران، مربیان، دانشجویان در خصوص انجام صحیح تر، کم هزینه تر، دقیق تر و سریع تر آن بدهد.
متن کامل [PDF 621 kb]   (498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/20 | پذیرش: 1400/7/18 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.