دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 22-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (114 مشاهده)
مقدمه و هدف: نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به­شمار می­رود و از طرفی دانشجویان پزشکی به عنوان پزشکان آینده در نظام سلامت کشور نقش مهمی ایفا خواهند نمود، لذا اهمیت شناخت بهتر روابط متقابل ابعاد انگیزشی آنان با ویژگی­های شخصیتی­شان جهت ارتقا برنامه­های آموزشی ضروری است. هدف این پژوهش نیز بررسی رابطه ابعاد انگیزش با ویژگی­های شخصیتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
روش­ها: این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بودند که تعداد ۴۱۲  نفر به­عنوان نمونه به­صورت طبقه­ای خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه­های انگیزش کلر (Keller Inventory) و شخصیت نئو (NEO-Five Factor Inventory) بود. داده­ها با نرم­افزار SPSS با روش­های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد بین مؤلفه­های انگیزش، دو مؤلفه­ی توجه و ارتباط دارای رابطه منفی و معنادار با ویژگی روان­رنجوری شخصیت هستند. هم­چنین هر چهار مؤلفه انگیزش دارای ارتباط مثبت و معنادار با تجربه‌پذیری و برون­گرایی و باوجدان بودن هستند. علاوه بر این، تنها مؤلفه­های توجه، ارتباط و اعتماد از متغیر انگیزش با مؤلفه­ی توافق­پذیری از متغیر شخصیت ارتباط مثبت و معنادار داشتند.
نتیجه­گیری: می­توان گفت که در ایجاد، تداوم یا کاهش انگیزش در افراد، ویژگی­های شخصیتی نقش بارزی دارند؛ بنابراین برای افزایش انگیزش در افراد به­خصوص در زمینه پیشرفت تحصیلی لازم است آموزش­ها، متناسب با ویژگی­های شخصیتی هر فرد صورت گیرد.
متن کامل [PDF 758 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷