دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 22-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saravani S, Mirzahosseini H, Zargham Hajebi M. The relationship between Keller motivation dimensions and personality characteristics in medical students of basic sciences in Iran University of Medical Sciences. Development Strategies in Medical Education. 2019; 6 (1) :22-32
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-202-fa.html
سراوانی شهرزاد، میرزاحسینی حسن، ضرغام حاجبی مجید. رابطه ابعاد انگیزش کلر با ویژگی‌های شخصیتی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :22-32

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-202-fa.html


چکیده:   (70 مشاهده)
مقدمه و هدف: نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به­شمار می­رود و از طرفی دانشجویان پزشکی به عنوان پزشکان آینده در نظام سلامت کشور نقش مهمی ایفا خواهند نمود، لذا اهمیت شناخت بهتر روابط متقابل ابعاد انگیزشی آنان با ویژگی­های شخصیتی­شان جهت ارتقا برنامه­های آموزشی ضروری است. هدف این پژوهش نیز بررسی رابطه ابعاد انگیزش با ویژگی­های شخصیتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
روش­ها: این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بودند که تعداد ۴۱۲  نفر به­عنوان نمونه به­صورت طبقه­ای خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه­های انگیزش کلر (Keller Inventory) و شخصیت نئو (NEO-Five Factor Inventory) بود. داده­ها با نرم­افزار SPSS با روش­های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد بین مؤلفه­های انگیزش، دو مؤلفه­ی توجه و ارتباط دارای رابطه منفی و معنادار با ویژگی روان­رنجوری شخصیت هستند. هم­چنین هر چهار مؤلفه انگیزش دارای ارتباط مثبت و معنادار با تجربه‌پذیری و برون­گرایی و باوجدان بودن هستند. علاوه بر این، تنها مؤلفه­های توجه، ارتباط و اعتماد از متغیر انگیزش با مؤلفه­ی توافق­پذیری از متغیر شخصیت ارتباط مثبت و معنادار داشتند.
نتیجه­گیری: می­توان گفت که در ایجاد، تداوم یا کاهش انگیزش در افراد، ویژگی­های شخصیتی نقش بارزی دارند؛ بنابراین برای افزایش انگیزش در افراد به­خصوص در زمینه پیشرفت تحصیلی لازم است آموزش­ها، متناسب با ویژگی­های شخصیتی هر فرد صورت گیرد.
متن کامل [PDF 758 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 152 KB]  (1 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.