دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 22-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saravani S, Mirzahosseini H, Zargham Hajebi M. The relationship between Keller motivation dimensions and personality characteristics in medical students of basic sciences in Iran University of Medical Sciences. DSME. 2019; 6 (1) :22-32
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-202-fa.html
سراوانی شهرزاد، میرزاحسینی حسن، ضرغام حاجبی مجید. رابطه ابعاد انگیزش کلر با ویژگی‌های شخصیتی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :22-32

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-202-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی. قم.
چکیده:   (266 مشاهده)
مقدمه و هدف: نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به­شمار می­رود و از طرفی دانشجویان پزشکی به عنوان پزشکان آینده در نظام سلامت کشور نقش مهمی ایفا خواهند نمود، لذا اهمیت شناخت بهتر روابط متقابل ابعاد انگیزشی آنان با ویژگی­های شخصیتی­شان جهت ارتقا برنامه­های آموزشی ضروری است. هدف این پژوهش نیز بررسی رابطه ابعاد انگیزش با ویژگی­های شخصیتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
روش­ها: این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بودند که تعداد ۴۱۲  نفر به­عنوان نمونه به­صورت طبقه­ای خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه­های انگیزش کلر (Keller Inventory) و شخصیت نئو (NEO-Five Factor Inventory) بود. داده­ها با نرم­افزار SPSS با روش­های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد بین مؤلفه­های انگیزش، دو مؤلفه­ی توجه و ارتباط دارای رابطه منفی و معنادار با ویژگی روان­رنجوری شخصیت هستند. هم­چنین هر چهار مؤلفه انگیزش دارای ارتباط مثبت و معنادار با تجربه‌پذیری و برون­گرایی و باوجدان بودن هستند. علاوه بر این، تنها مؤلفه­های توجه، ارتباط و اعتماد از متغیر انگیزش با مؤلفه­ی توافق­پذیری از متغیر شخصیت ارتباط مثبت و معنادار داشتند.
نتیجه­گیری: می­توان گفت که در ایجاد، تداوم یا کاهش انگیزش در افراد، ویژگی­های شخصیتی نقش بارزی دارند؛ بنابراین برای افزایش انگیزش در افراد به­خصوص در زمینه پیشرفت تحصیلی لازم است آموزش­ها، متناسب با ویژگی­های شخصیتی هر فرد صورت گیرد.
متن کامل [PDF 758 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 152 KB]  (12 دریافت)
فهرست منابع
1. Pingetch P, Shonk D. Motivation in education (theory, research, and applications)Tehran: Elm; 2016.
2. Naile I, Selesho JM. The role of leadership in employee motivation. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2014;5(3):175.
3. Lussier RN, Kimball DC. Applied sport management skills: Human Kinetics; 2009.
4. Olusola O. Intinsic motivation, job satisfaction and self-efficacy as predictors of job performance of industrial workers in ijebu zone of ogun state. journal of international social research. 2011;4(17).
5. Pervin LA. Character: Theory and Research. 8, editor. Tehran: Aeezh; 2014. [Persian]
6. Graham SA, Taylor AZ. Attribution theory and motivation in school: Handbook of motivation at school; 2016.
7. Standage M, Treasure DC. Relationship among achievement goal orientations and multidimensional situational motivation in physical education. british Journal of educational psychology. 2002;72(1):87-103.
8. Manzoor Q-A. Impact of employees motivation on organizational effectiveness. Business management and strategy. 2012;3(1):1.
9. Cetin-Dindar A. Student Motivation in Constructivist Learning Environment. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 2016;12(2).
10. Kanaani M, Eskandari A. Run a curriculum with Keller's motivational training pattern. Journal of Educational Technology Growth. 2003;28(7):12-4. [Persian]
11. Fardanesh H. Educational Design: Basics, Approaches and Applications. Tehran: Samt; 2014. [Persian]
12. Yousefi F, Bahri L. The role of personality traits in predicting students’ social skills, peer relationships, and behavioral-emotional engagement. International Journal of Behavioral Sciences. 2013;7(3):279-88. [Persian]
13. Atkinson R, Nolen Hoksema S, Bem D, Smith E, Atkinson R. Atkinson & Hilgard’s introduction to psychology. Tehran: Roshd; 2016. ]Persian[
14. Gramstad TO, Gjestad R, Haver B. Personality traits predict job stress, depression and anxiety among junior physicians. BMC medical education. 2013;13(1):150.
15. Burnam, A., Komarraju, M., Hamel, R., & Nadler, D. R. Do adaptive perfectionism and self-determined motivation reduce academic procrastination?. Journan Learning and Individual Differences. 2014; 36: 165-172.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.