دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 60-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manoochehri H, imani E, Atashzadeh-Shoorideh F, Alavi Majd H. Work during studying in nursing students: Review of literatures . DSME. 2019; 6 (1) :60-73
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-192-fa.html
منوچهری هومان، ایمانی الهام، آتش زاده شوریده فروزان، علوی مجد حمید. کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری: مروری بر مطالعات. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :60-73

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-192-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (205 مشاهده)
مقدمه و هدف: شواهد نشان می دهند با وجود افزایش تمایل دانشجویان پرستاری برای اشتغال به کاردانشجویی، هنوز بسیاری از مسائل مرتبط با آن ناشناخته باقیمانده است. هدف از این مطالعه مروری بر کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری است.
روش‌ها: این مطالعه در سال 1396 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری و جستجو در بانکهای اطلاعاتی Google Scholar، Elsevier،  Proquest،   Scopus،  Pubmed، SID  و بانک مقالات پزشکی ایران انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سال‌های  1999 تا 2017  بود. مقالاتی که زبان اصلی آنها غیر از زبان فارسی یا انگلیسی بود، از مطالعه خارج گردید.
یافته ها: تجربه کاردانشجویی، اجتماعی شدن دانشجویان پرستاری برای ورود به حرفه را تحت تأثیر قرار داده و مزایایی از قبیل کاهش نسبی مشکلات مالی، افزایش مهارتهای پرستاری، تجربیات بالینی، اعتماد به نفس و استقلال و کاهش سطح استرس دارد. کاردانشجویی می تواند اثرات منفی نظیر عدم تمرکز، خستگی، فرسودگی، کاهش پیشرفت تحصیلی و استرس داشته باشد. عواملی نظیر انگیزه مالی، داشتن رفاه و زندگی اجتماعی مناسب، رضایت فردی، افزایش تجربه و مهارتهای عملکردی و آشنایی با دوستان جدید سبب جذب دانشجویان به سمت کاردانشجویی می گردد.
نتیجه گیری: کاردانشجویی و پیامدهای مثبت و منفی آن مسئله‌ای مهم در آموزش پرستاری می‌باشد و به راحتی می تواند عملکرد آکادمیک دانشجویان و حتی وضعیت جسمی و روانی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اثرات مثبت قابل پذیرش هستند، ولی لازم است اثرات منفی مورد ارزیابی قرار گرفته و تا حد امکان برطرف گردند.
متن کامل [PDF 581 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 139 KB]  (12 دریافت)
فهرست منابع
1. Rochford C, Connolly M, Drennan J. Paid part-time employment and academic performance of undergraduate nursing students. Nurs Educ Today. 2009;29(6): 601-6.
2. Hasson F, McKenna HP, Keeney S. A qualitative study exploring the impact of student nurses working part time as a health care assistant. Nurs Educ Today. 2013; 33(8):873-9.
3. Manouchehri H, Imani E, Atashzadeh-Shoorideh F, Alavi-Majd H. Competence of novice nurses: role of clinical work during studying. JML. 2015;8(Spec Iss 4):32-8.
4. King J. Working their way through college: Student employment and its impact on the college experience. ACE Issue Brief Washington, DC: American Council on Education. 2006.
5. Finch S, Jones A, Parfrement J, Cebulla A, Connor H, Hillage J, et al. Student income and expenditure survey 2004/05: Department for Education and Skills Nottingham; 2006.
6. Janiszewski Goodin H. The nursing shortage in the United States of America: an integrative review of the literature. J Adv Nurs. 2003;43(4):335-43.
7. Krail KA. Retaining the retiring nurse: keeping the nursing shortage at bay. Nurse Leader. 2005;3(2):33-6.
8. Kuh GD. How are we doing? Tracking the quality of the undergraduate experience, 1960s to the present. The Review of Higher Educ. 1999;22(2):99-120.
9. Salamonson Y, Andrew S. Academic performance in nursing students: influence of part-time employment, age and ethnicity. J Adv Nurs. 2006;55(3):342-51.
10. Martin E, McCabe S. Part-time work and postgraduate students: Developing the skills for employment? . JoHLSTE. 2007;6(2):29 - 40.
11. Curtis S, Shani N. The effect of taking paid employment during term-time on students’ academic studies. J Further and Higher Educ. 2002;26(2):129-38.
12. Schoofs N, Bosold S, Slot V, Flentje J. Nursing student employment: impact on academic achievement. Nurse educator. 2008;33(2):57-8.
13. Phillips C, Kenny A, Smith C, Esterman A. Pre-registration paid employment choice: The views of newly qualifi ed nurses. Nurs Educ Today 2012;32(1):10-4.
14. Moreau MP, Leathwood C. Balancing paid work and studies: Working students in higher education. Studies in Higher Educ. 2006;31(1):23-42.
15. Lee T, Mawdsley JM, Rangeley H. Students’ part-time work: towards an understanding of the implications for nurse education. Nurs Educ Today 1999;19(6):443-51.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.