دوره 6، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 60-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manoochehri H, imani E, Atashzadeh-Shoorideh F, Alavi Majd H. Work during studying in nursing students: Review of literatures . Development Strategies in Medical Education. 2019; 6 (1) :60-73
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-192-fa.html
منوچهری هومان، ایمانی الهام، آتش زاده شوریده فروزان، علوی مجد حمید. کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری: مروری بر مطالعات. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (1) :60-73

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-192-fa.html


چکیده:   (50 مشاهده)
مقدمه و هدف: شواهد نشان می دهند با وجود افزایش تمایل دانشجویان پرستاری برای اشتغال به کاردانشجویی، هنوز بسیاری از مسائل مرتبط با آن ناشناخته باقیمانده است. هدف از این مطالعه مروری بر کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری است.
روش‌ها: این مطالعه در سال 1396 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری و جستجو در بانکهای اطلاعاتی Google Scholar، Elsevier،  Proquest،   Scopus،  Pubmed، SID  و بانک مقالات پزشکی ایران انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سال‌های  1999 تا 2017  بود. مقالاتی که زبان اصلی آنها غیر از زبان فارسی یا انگلیسی بود، از مطالعه خارج گردید.
یافته ها: تجربه کاردانشجویی، اجتماعی شدن دانشجویان پرستاری برای ورود به حرفه را تحت تأثیر قرار داده و مزایایی از قبیل کاهش نسبی مشکلات مالی، افزایش مهارتهای پرستاری، تجربیات بالینی، اعتماد به نفس و استقلال و کاهش سطح استرس دارد. کاردانشجویی می تواند اثرات منفی نظیر عدم تمرکز، خستگی، فرسودگی، کاهش پیشرفت تحصیلی و استرس داشته باشد. عواملی نظیر انگیزه مالی، داشتن رفاه و زندگی اجتماعی مناسب، رضایت فردی، افزایش تجربه و مهارتهای عملکردی و آشنایی با دوستان جدید سبب جذب دانشجویان به سمت کاردانشجویی می گردد.
نتیجه گیری: کاردانشجویی و پیامدهای مثبت و منفی آن مسئله‌ای مهم در آموزش پرستاری می‌باشد و به راحتی می تواند عملکرد آکادمیک دانشجویان و حتی وضعیت جسمی و روانی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اثرات مثبت قابل پذیرش هستند، ولی لازم است اثرات منفی مورد ارزیابی قرار گرفته و تا حد امکان برطرف گردند.
متن کامل [PDF 581 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷

جدول [PDF 139 KB]  (0 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.