Research code: 980756
Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.232

XML English Abstract Print


گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (287 مشاهده)
روش کار: این مطالعه به صورت مداخله­ای (نیم تجربی) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. نمونه مورد نیاز 176 نفر بود که با استفاده از روش نمونه دسترس از 3 گروه دستیار، کارورز و کارآموز از رشته­های زنان و زایمان و بیماری­های داخلی وارد مطالعه شدند. در گروه کنترل آزمون به صورت چهارگزینه­ای و در گروه مداخله آزمون جورکردنی گسترده پاسخ انجام شد. سوالات آزمون­ها توسط 5 نفر از متخصصان همان رشته و 1 نفر متخصص رشته آموزش پزشکی بررسی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفت. از آزمون ANOVA برای قدرت تمایز آزمون جورکردنی گسترده پاسخ (EMQ) و آزمون چهارگزینه­ای (MCQ) بین شرکت­کنندگان در سه مقطع تحصیلی مورد ارزیابی، استفاده گردید.
یافته­ها: در مجموع 176 نفر مشارکت نمودند که 87 نفر در گروه مداخله و 89 نفر در گروه کنترل بودند­. متغیرهای پایه بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. نمره EMQ (5/2 ± 1/17) بیشتر از MCQ (6/2 ± 6/16) بود هرچند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین رضایت دانشجویان از EMQ بیشتر از MCQ بود(5/2 ± 5/17 در مقابل 3/3 ± 2/16). نمره آزمون EMQ با رتبه کنکور همبستگی معکوس و معنی داری داشت (r= -0.399, p=0.011) اما این همبستگی برای آزمون MCQ مشاهده نشد (r= -0.258, p=0.095).
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/5/21 | پذیرش: 1403/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License