Research code: 980756
Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.232
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (287 مشاهده)
روش کار: این مطالعه به صورت مداخلهای (نیم تجربی) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. نمونه مورد نیاز 176 نفر بود که با استفاده از روش نمونه دسترس از 3 گروه دستیار، کارورز و کارآموز از رشتههای زنان و زایمان و بیماریهای داخلی وارد مطالعه شدند. در گروه کنترل آزمون به صورت چهارگزینهای و در گروه مداخله آزمون جورکردنی گسترده پاسخ انجام شد. سوالات آزمونها توسط 5 نفر از متخصصان همان رشته و 1 نفر متخصص رشته آموزش پزشکی بررسی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفت. از آزمون ANOVA برای قدرت تمایز آزمون جورکردنی گسترده پاسخ (EMQ) و آزمون چهارگزینهای (MCQ) بین شرکتکنندگان در سه مقطع تحصیلی مورد ارزیابی، استفاده گردید.
یافتهها: در مجموع 176 نفر مشارکت نمودند که 87 نفر در گروه مداخله و 89 نفر در گروه کنترل بودند. متغیرهای پایه بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. نمره EMQ (5/2 ± 1/17) بیشتر از MCQ (6/2 ± 6/16) بود هرچند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین رضایت دانشجویان از EMQ بیشتر از MCQ بود(5/2 ± 5/17 در مقابل 3/3 ± 2/16). نمره آزمون EMQ با رتبه کنکور همبستگی معکوس و معنی داری داشت (r= -0.399, p=0.011) اما این همبستگی برای آزمون MCQ مشاهده نشد (r= -0.258, p=0.095).
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/21 | پذیرش: 1403/8/20