هدف: روشهای ارزشیابی جمعی در حوزه پزشکی، عمدتاً بر آزمونهای چندگزینهای (MCQ) متمرکز هستند که به منظور سنجش یادآوری اطلاعات و حقایق پایه طراحی شدهاند. با این حال، آزمونهای جورکردنی گسترده پاسخ (EMQ) به عنوان نوعی آزمون چندگزینهای پیشرفته، توانایی ارزیابی سطوح بالاتر شناختی مانند حل مسئله و کاربرد دانش را دارا هستند. در این پژوهش، با هدف مقایسه کارایی و تأثیر آزمونهای EMQ و MCQ بر عملکرد و رضایت دانشجویان پزشکی، این دو نوع آزمون در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این مطالعه میتواند به بهبود کیفیت ارزشیابی در آموزش پزشکی و شناسایی روشهای مؤثرتر برای سنجش تواناییهای بالینی دانشجویان کمک شایانی نماید.
روش ها: این پژوهش به صورت مداخلهای نیمهتجربی در سال 1400 بر روی دانشجویان رشتههای زنان و زایمان و بیماریهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. نمونه آماری این مطالعه از طریق نمونهگیری در دسترس، شامل دانشجویان دستیاری، کارورزی و کارآموزی گردید. در گروه کنترل، از آزمون چهارگزینهای (MCQ) و در گروه مداخله، از آزمون جورکردنی گسترده پاسخ (EMQ) استفاده شد. روایی سوالات آزمون توسط پنلی متشکل از 5 متخصص رشتهای و یک متخصص آموزش پزشکی تأیید گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند. به منظور مقایسه توانایی آزمونهای EMQ و MCQ در تمایز بین دانشجویان سه مقطع تحصیلی، از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شد.
یافته ها: در مجموع 176 نفر مشارکت نمودند که 87 نفر در گروه مداخله و 89 نفر در گروه کنترل بودند. متغیرهای پایه بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. نمره EMQ (5/2 ± 1/17) بیشتر از MCQ (6/2 ± 6/16) بود هرچند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین رضایت دانشجویان از EMQ بیشتر از MCQ بود(5/2 ± 5/17 در مقابل 3/3 ± 2/16). نمره آزمون EMQ با رتبه کنکور همبستگی معکوس و معنی داری داشت (r= -0.399, p=0.011) اما این همبستگی برای آزمون MCQ مشاهده نشد (r= -0.258, p=0.095).
نتیجه گیری: براساس روانشناسی یادگیری و آموزشی، نظارت و ارزشیابی حلقه آخر فعالیتهای آموزشی و تکمیل کننده انجام آموزش محسوب میشود نکته قابل تامل آن است که رفتار برخی دانشجویان پزشکی حاکی از آن است که نحوه ارزیابی میتواند منجر به تحریک یادگیری شود بر همین اساس تلاش برای یافتن بهترین روش ارزیابی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر MCQ به دلیل توانایی ارزیابی تعداد زیادی دانشجو و همچنین سنجش طیف وسیعی از محتوای آموزشی با عینیت بالا، به طور چشمگیری در دانشگاههای علوم پزشکی استفاده میشوند با این حال بیشتر متخصصین استفاده از این روش را توصیه نمیکنند که با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که عملکرد و رضایت دانشجویان در EMQ نسبت MCQ بیشتر میباشد که میتواند به دلیل ارزیابی دقیقتر دانشجویان و سنجش عینیتر محتوای آموزشی در آزمون جورکردنی گسترده پاسخ باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |