دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 164-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 980756
Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.232

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ZarifNahad S S, Khadem Rezaiyan M, Sarabadani J, AkbariRad M, Boroumand Rezazade M. Comparing the Extended Response Matching Test with the Four-Choice Test: Results of a Quasi-Experimental Study. DSME 2025; 11 (2) :151-164
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-470-fa.html
ظریف نهاد شیما سادات، خادم رضائیان مجید، سرآبادانی جواد، اکبری راد مینا، برومند رضازاده مهناز. مقایسه آزمون جورکردنی گسترده پاسخ با آزمون چهارگزینه‌ای: نتایج یک مطالعه نیمه تجربی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (2) :151-164

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-470-fa.html


گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (1004 مشاهده)

هدف: روش‌های ارزشیابی جمعی در حوزه پزشکی، عمدتاً بر آزمون‌های چندگزینه‌ای (MCQ) متمرکز هستند که به منظور سنجش یادآوری اطلاعات و حقایق پایه طراحی شده‌اند. با این حال، آزمون‌های جورکردنی گسترده پاسخ (EMQ) به عنوان نوعی آزمون چندگزینه‌ای پیشرفته، توانایی ارزیابی سطوح بالاتر شناختی مانند حل مسئله و کاربرد دانش را دارا هستند. در این پژوهش، با هدف مقایسه کارایی و تأثیر آزمون‌های EMQ و MCQ بر عملکرد و رضایت دانشجویان پزشکی، این دو نوع آزمون در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این مطالعه می‌تواند به بهبود کیفیت ارزشیابی در آموزش پزشکی و شناسایی روش‌های مؤثرتر برای سنجش توانایی‌های بالینی دانشجویان کمک شایانی نماید.
روش ها: این پژوهش به صورت مداخله‌ای نیمه‌تجربی در سال 1400 بر روی دانشجویان رشته‌های زنان و زایمان و بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. نمونه آماری این مطالعه از طریق نمونه‌گیری در دسترس، شامل دانشجویان دستیاری، کارورزی و کارآموزی گردید. در گروه کنترل، از آزمون چهارگزینه‌ای (MCQ) و در گروه مداخله، از آزمون جورکردنی گسترده پاسخ (EMQ) استفاده شد. روایی سوالات آزمون توسط پنلی متشکل از 5 متخصص رشته‌ای و یک متخصص آموزش پزشکی تأیید گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند. به منظور مقایسه توانایی آزمون‌های EMQ و MCQ در تمایز بین دانشجویان سه مقطع تحصیلی، از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شد.
یافته­ ها: در مجموع 176 نفر مشارکت نمودند که 87 نفر در گروه مداخله و 89 نفر در گروه کنترل بودند­. متغیرهای پایه بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. نمره EMQ (5/2 ± 1/17) بیشتر از MCQ (6/2 ± 6/16) بود هرچند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین رضایت دانشجویان از EMQ بیشتر از MCQ بود(5/2 ± 5/17 در مقابل 3/3 ± 2/16). نمره آزمون EMQ با رتبه کنکور همبستگی معکوس و معنی داری داشت (r= -0.399, p=0.011) اما این همبستگی برای آزمون MCQ مشاهده نشد (r= -0.258, p=0.095).
نتیجه­ گیری: براساس روانشناسی یادگیری و آموزشی، نظارت و ارزشیابی حلقه آخر فعالیت­های آموزشی و تکمیل کننده انجام آموزش محسوب می­شود نکته قابل تامل آن است که رفتار برخی دانشجویان پزشکی حاکی از آن است که نحوه ارزیابی می­تواند منجر به تحریک یادگیری شود بر همین اساس تلاش برای یافتن بهترین روش ارزیابی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر MCQ به دلیل توانایی ارزیابی تعداد زیادی دانشجو و همچنین سنجش طیف وسیعی از محتوای آموزشی با عینیت بالا، به طور چشمگیری در دانشگاه­های علوم پزشکی استفاده می­شوند با این حال بیشتر متخصصین استفاده از این روش را توصیه نمی­کنند که با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که عملکرد و رضایت دانشجویان در EMQ نسبت MCQ بیشتر می­باشد که می­تواند به دلیل ارزیابی دقیق­تر دانشجویان و سنجش عینی­تر محتوای ­آموزشی در آزمون جورکردنی گسترده پاسخ باشد.
 

متن کامل [PDF 758 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1403/6/20 | انتشار: 1403/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License