دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 58-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allipour Birgani S, Sahaghi H, Moridi J. The relationship between perceived Affective support, Academic pleasure and Academic Achievement in students of Jondishapour University, Ahvaz, Iran. DSME. 2015; 2 (1) :58-67
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-95-fa.html
عالی پوربیرگانی سیروس، سحاقی حکیم، مریدی ژاله. بررسی رابطه حمایت عاطفی ادراک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (1) :58-67

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-95-fa.html


دانشگاه شهید چمران
چکیده:   (1841 مشاهده)

مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت عاطفی ادراک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیش بینی می‌باشد.

روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بودند که از بین آنها 180 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حمایت عاطفی ادراک شده و خرده لذت تحصیلی از پرسشنامه‌ی هیجان‌های پیشرفت پکران جمع‌آوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین حمایت عاطفی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی و نیز بین لذت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی‌داری (01/0P<) وجود دارد. از سویی دیگر، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای پیش بین، متغیر ملاک را به طور معنی‌داری تبیین می‌کنند. لذت تحصیلی سهم بیشتری در پیش‌بینی و تبیین پیشرفت تحصیلی دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که با ارتقا حمایت عاطفی و لذت تحصیلی می‌توان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.

متن کامل [PDF 2179 kb]   (2913 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵

Tables [PDF 406 KB]  (33 دریافت)
فهرست منابع
1. Logan A. Defeatism academic, cognition and amends. Rezaei SH, translator. Mashhad: Astan-e-Ghods Razavi Publication; 1997. [Persian]
2. Golshan MR. Society education. Tehran: Shifteh Publication; 1995. [Persian]
3. Soliman Nejhad A, Saharan M. A correlation control stop and self-regulatory with advance academic. J Psychol Educ Sci Univ Teh. 2002;31(2):175-98.
4. Tamanaee fard MR, Gandomi Z. Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students. Iranian Quarterly of Education Strategie. 2011; 4(1):15-19. [Persian]
5. Sakiz G. Does perceived teacher affective support matter for middle school students in mathematics classrooms? Journal of School Psychology. 2007; 50: 235-255.
6. Meyer D, & Turner J. scaffolding emotions in classrooms. In K. Schultz & R. Pekrun (Eds.), Emotions in educaiton. London: academic press; 2007.
7. Ames C. classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology. 1992; 84(3): 261-271.
8. Pekrun R. The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Edu Psych Rev. 2006; 18: 315–341.
9. Pekrun R, Goetz T, Titz W, Perry RP. Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Edu Psych. 2002; 37(2): 91-106.
10. Sadat Hosseyni F, Khayer M. The role of teacher in academic emotions in math and emotional regulation of students. J of Psych. 2010; 20: 5-15. [Persian]
11. Goetz T, Pekrun R, Hall N. Academic Emotions from a Socialcognitive Perspective: antecedents and Domain Specificity of Students. J of Edu Psych. 2006; 76: 289-308.
12. Goodenow C. The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psych in the Sch. 1993; 30: 79-90.
13. Vernille Blocklin K. The impact of teacher interaction on the achievement and self – efficacy of students within a computer-based, developmental mathematics course, 2008; AAT 3324881.
14. Trouilloud D, Bressoux P, Bois J, & Sarrazin P. Relation betwe teachers' early expectations and students' later perceived competence in physical education classes: Autonomy-supportive climate as a moderator. Journal of Educational Psychology, 2006; 98 (1): 75-86.
15. Dorman J. Associations between classroom environment and academic early expectations and students' later perceived competence in physical education efficacy. Learning Environments Research, 2001; 4: 243-257.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.